VI.BE

Schrijf je gratis in voor webinar #makestreamingfair
  • 27 nov

Schrijf je gratis in voor webinar #makestreamingfair

VI.BE organiseert op vrijdag 27 november webinar #makestreamingfair, een uiterst interessante webinar over hoe streaming services hun inkomsten meer fair en transparant kunnen verdelen. Schrijf je nu in!

De afgelopen 20 jaar waren niet de meest rustige voor de muziekindustrie. Inkomsten uit opgenomen muziek kelderden door het ineenstorten van de fysieke markt. Sinds 2014 zorgen inkomsten uit streaming opnieuw voor een opwaartse trend, maar over de verdeling van die inkomsten wordt zwaar gedebatteerd.

Zeker nu artiesten in deze crisistijden ook hun live-omzet zien verdampen, wordt vaak pijnlijk duidelijk hoe weinig er aan het eind van de rit voor hen overblijft van de ‘digitale dollar’. De hele #BrokenRecord campagne zette hier de afgelopen maanden de spotlights op en die inspanningen beginnen toch wat deining te veroorzaken.

“Kunnen streaming services hun inkomsten transparant en fair verdelen over alle betrokken partijen (labels, artiesten, songwriters, publishers,…)?”

Dat is de centrale vraag van dit webinar. Deezer werkt al enkele jaren aan een User Centric Payment System: een model waarbij het geld van een abonnee enkel uitbetaald wordt aan de artiesten waar die abonnee naar luistert. Is dat model werkbaar? Welke gevolgen heeft het voor de inkomstenverdeling en hoe staan labels hier tegenover? Richard Wernicke, Head of Content bij Deezer, komt het haarfijn uitleggen.

Eerst geven we het woord aan Chris Cooke, hoofd van consultancy- en onderzoeksbureau Complete Music Update. In amper 20 minuten tijd doet hij het schijnbaar onmogelijke: uitleggen welke licenties streaming services moeten afsluiten met welke partijen, hoe de royalty's worden verdeeld en hoe die uiteindelijk bij de rechthebbenden terecht komen. Zie het als een algemene introductie in of een opfrissing van het ‘standaard streaming model’. We sluiten af met een live Q&A

Sprekers

Richard Wernicke — Head of Content for Central & Eastern Europe at Deezer

Richard is responsible for all editorial content and label relations within the CEE region, and is in charge of developing and executing innovative campaigns for local and international artists.

Richard first joined Deezer in 2013 as Head of Content and Editorial of GSA (Germany, Switzerland and Austria). Prior to Deezer, Richard was the Label Relations Director at Simfy, a German music streaming service, where he maintained and expanded the label catalogue, as well as handled artist marketing initiatives and exclusives. Before Simfy, Richard was the Senior A&R Manager at EMI Music. He also has worked as an A&R Manager at Four Music. He got his first start in the music industry working as a Label Manager at Groove Attack Productions.

Chris Cooke — Co-founder and MD of CMU

CMU is a company that helps people navigate and understand the music business. It does this through media like the CMU Daily bulletin, Setlist podcast and CMU Trends library; consultancy unit CMU Insights; and future talent programme CMU:DIY. Chris also programmes core conference strands at The Great Escape showcase festival each May and wrote the acclaimed book ‘Dissecting The Digital Dollar’. CMU is part of Chris’s media and communications business 3CM UnLimited.

Praktisch

• Webinar #makestreamingfair met Chris Cooke (CMU) en Richard Wernicke (Deezer)

• Op vrijdag 27 november, van 15:00 tot 16:00

• Inschrijven kan volledig gratis via deze link.

Datum

27 november 2020 van 15:00 tot 16:00