VI.BE

  • 1 - 4 feb

Herbekijk & herbeluister (Don’t) Mind The Future: gesprekken over de toekomst van de Belgische muzieksector

Vier dagen, vier gesprekken, vier thema’s. Tijdens de Week van de Belgische muziek buigen VI.BE, Trix, Het Depot en OLT Rivierenhof zich net als vorig jaar over de toekomst van de Belgische muzieksector.

Vier dagen, vier gesprekken, vier thema’s. Tijdens de Week van de Belgische muziek buigen we ons over de toekomst van de Belgische muzieksector. VI.BE, Het Depot, OLT Rivierenhof en Trix stelden voor een tweede jaar op rij een programma samen om jou te inspireren, en ons samen tot nieuwe inzichten te brengen.

Wil je de talks herbekijken? Op deze pagina vind je alle video’s, heb je je talks liever als podcast voor onderweg? Klik op onderstaande button, en beluister de podcasts op Spotify.

Herbeluister de talks als podcast

De kwetsbare positie van de artiest: fair pay, fair practice en zelfredzaamheid (Di 01/02  / 12:30 - 13:30)

Artiesten bevinden zich in het midden van de muziekwereld maar hun plek in het werkveld is kwetsbaar. Hoe kunnen we hun (financiële) positie meer stabiliteit geven zonder te morren aan hun artistieke vrijheid? Hoe geven we muzikanten meer mentale ruimte en maken we hun werk minder precair? En wat is de verantwoordelijkheid van opdrachtgevers hierin? Hoe bouwen we aan duurzame loopbanen zodat we straks niet eindigen met enkel artiesten uit dat deel van de samenleving die het zich kunnen permitteren om artiest te zijn?

Sprekers: Moderator Anne-Marie Croes (Overleg Kunstenorganisaties) gaat het gesprek aan met Dirk De Corte (docent financieel management voor de kunsten, UA), Tobias Van Royen (zakelijk & juridisch advies culturele sector Twee-eiige Drieling), Eva Schampaert (artiest, coördinator De Muziekgilde), Arjo Klingens (LaLaLa Management & Musickness) en Marie-Louise Redijk( zakelijk consulent Cultuurloket).

Voorbeschouwing gebeurt door Angela Dorgan (Chair National Campaign for the Arts Ireland, CEO First Music Contact). Zij heeft het over het experiment met basisinkomen voor artiesten dat in Ierland wordt opgezet.

Wederopbouw na de braindrain: hoe maken we de sector weer aantrekkelijk? (Wo 02/02  / 12:30 - 13:30)

Gedwongen reorganisatie, maandenlange drooglegging en twee jaar van onzekerheid ten gevolge van de coronabeperkingen zorgden voor een uitstroom van mensen en een culturele braindrain in onze sector. Wie wil er straks nog de muziek in, als artiest, technieker, podiumbouwer of organisator? In dit gesprek onderzoeken we hoe we verdere leegloop vermijden, wat er nodig is om talent terug te laten instromen en hoe we de sector weer aantrekkelijk maken in de toekomst.

Sprekers: Moderator Mike Naert (artistiek directeur Het Depot) maakt de balans op met Danielle Gielen (lector PXL-Music), Justine Bourgeus (artiest, Tsar B), Franky Devos (Algemeen coördinator De Voo?uit) en Tom Bilsen (operation director Stageco)

Kijk mee naar de talk:

Muzikale vrijhavens en het belang van de onderstroom (Do 03/02  / 12:30 - 13:30)

Op veel terreinen groeit de dominantie van grote (internationale) spelers op onze markt. Nemen zij straks het hele landschap over of blijft er nood aan nieuwe initiatieven? Brengen zij vernieuwing of krijgen we meer van hetzelfde? Wat is de meerwaarde van vrije podiumplekken in een stad en wat zijn de kwalijke gevolgen van gentrificatie? Verdrukt de rijkdom van grote spelers creatieve cultuur of kan ze die ook stimuleren? Hebben we muzikale vrijhavens nodig om sterke kunst van onderuit te laten groeien?

Sprekers: Moderator Ben Van Alboom gaat in gesprek met Lex Blondin (Total Refreshment Centre), Mathilde Luijten (Overlast), Marcus Deblaere (Busker, Musickness), Irene Rossi (Couleur Café, Deep in the Woods), Jochem Daelman (Horst, Onkruid) en Ufuk Demir (Champion Sound).

‘The Western Gaze’: hoe muzieksoftware onze blik versmalt
(Vr 04/02  / 12:30 - 13:30)

Dekolonisatie van elektronische muziek begint bij muzieksoftware. Of: hoe populaire audio workstations als Ableton, FL Studio of Logic Pro artiesten beperken in het componeren van muziek volgens de regels van de westerse muziektheorie en daarmee Afrikaanse, Arabische, Zuid-Amerikaanse, Oosterse en andere muziektheorieën uitsluiten. Op welke manier limiteren deze processen artistieke ontwikkeling en identiteit? 

Aan de hand van een open debat onderzoeken we de maatschappelijke norm, wat de gevolgen van eurocentrisme binnen muzieksoftware zijn, hoe artiesten omgaan met deze beperkingen en hoe we ze kunnen overstijgen.
 

Sprekers: Aan de hand van een open debat met Youniss Ahamad (artiest, onderzoeker), Arne Van Petegem (artiest, Styrofoam, lector PXL-Music), Esinam Dogbatse (artiest) en Aiko Devriendt (artiest) onderzoekt moderator Mathilde Luijten (Overlast) de maatschappelijke norm, wat de gevolgen van eurocentrisme binnen muzieksoftware zijn, hoe artiesten omgaan met deze beperkingen en hoe we ze kunnen overstijgen. Het debat wordt ingeleid door een keynote van Youniss Ahamad.

Kijk hier mee

Datum

1 februari 2022 12:30 tot 4 februari 2022 13:30