Crowdfunding
Er zijn verschillende vormen van crowdfunding mogelijk, van een simpele voorkoopactie tot een systeem waarbij een fan een ‘aandeel’ koopt in de artiest en alles tussenin. Bij een zuiver presale-model verkoop je je opnames op het moment dat je ze nog moet beginnen maken. Het geld dat je zo ophaalt, dient om alle kosten te betalen en van zodra de cd of plaat klaar is, krijgen diegenen die hem al kochten hun (gesigneerde) exemplaar opgestuurd. Bij een ‘aandeelhouderssysteem’ heb je meer investeerders nodig, die elk een iets kleiner bedrag inleggen, maar waarbij zij een aandeel krijgen in de winst/omzet die met de cd gerealiseerd wordt.
Bij de laatste lichting crowdfunding-platformen zoals Kickstarter, Growfunding, Ulule, Indiegogo of KissKissBankBank vraag je je fans om geld te doneren voor een vooraf bepaald project. In return kan je een waaier aan zgn. perks (beloningen) aanbieden, gaande van stickers, cd’s of merch tot een persoonlijke fan-ervaring, afhankelijk van de omvang van de donatie. Als je een release gepland hebt en droomt van vinyl, kan je crowdfunding eigenlijk als pre-order zien en geld opvragen nog voor je aan de productie begint.
Je fans om steun vragen, kan een effectieve manier zijn om een project te financieren, maar hou er rekening mee dat een succesvolle crowdfundingcampagne heel wat toewijding vraagt. Er is immers zoveel concurrentie als het om het ophalen van geld gaat, dat je een ijzersterke strategie nodig hebt om in het oog te springen en de geldbeugels te openen. Creativiteit en goede promotie zijn hier de sleutelwoorden. Denk ook goed na waarvoor je crowdfunding wilt inzetten: je fans zullen je misschien graag willen steunen, maar zeker niet elke week. Hou er dus rekening mee dat het na één keer misschien gedaan is en zorg dat het dan ook meteen raak is!
We zetten nog een aantal tips op een rijtje:
-
Een goeie crowdfundingcampagne begint met een goed verhaal. Omschrijf heel goed wat je precies wil doen en waarom die stap nodig is voor jouw ontwikkeling als artiest. Zorg voor een originele insteek, zodat je potentiële sponsors echt kunt triggeren om jouw project te steunen.
-
Maak je project zo specifiek mogelijk: ‘ik heb dat bedrag nodig om dat en dat te kunnen doen’. In het geval van een tournee kan je bijvoorbeeld alle data meegeven, inclusief een link naar de venues waar je gaat spelen. Zo weten sponsors precies waar hun geld naartoe gaat.
-
Maak een goeie begroting op, en zorg voor een minimumscenario (‘ik moet minimum zoveel geld bij elkaar krijgen, anders kan mijn project niet doorgaan’). Hou er rekening mee dat je je originele idee zult moeten bijstellen als je niet genoeg geld ophaalt. Zorg er dus voor dat je je project ook zonder crowdfunding kunt realiseren, en dat je je project kunt verbeteren dankzij het geld dat je van de crowd krijgt.
-
Leg de lat niet te hoog. Plak een realistisch bedrag op je campagne, zodat mensen het gevoel krijgen dat hun bijdrage echt telt. Vraag liever wat minder, zodat je het bedrag zeker haalt en dus kunt communiceren over een succesvol verhaal. Een campagne waarbij je € 500 vraagt en € 1000 ophaalt heeft meer promowaarde dan een campagne waarbij je € 1000 vraagt en € 950 ophaalt.
-
Probeer media, hoe lokaal ook, mee te krijgen. Ze zorgen ervoor dat je in één klap veel meer potentiële sponsors bereikt.
-
Probeer de eerste 30 procent van je crowdfunding in de eerste 3 dagen op te halen bij je familie, vrienden en dichte fans. Pas nadien begin je met de brede communicatie. Op die manier start je campagne met voldoende credibiliteit om andere funders te overtuigen.
-
Wees bereid om veel tijd en energie in je crowdfundingcampagne te steken. De voorbereiding, de constante opvolging, de promocampagne offline en online, de bedankingen achteraf en het afhandelen van alle perks die mensen gekocht hebben: het gaat allemaal niet vanzelf.
-
Leer leven met onzekerheid. Je weet nooit 100% zeker of je het bedrag zal binnenhalen dat je wilde.
-
Wees zo creatief mogelijk in het opzetten van je campagne, het bedenken van interessante pakketten om te verkopen, manieren om je campagne te promoten etc. Zorg ervoor dat mensen zin krijgen om hun portefeuille voor jou open te doen.
Als je er een succesvolle campagne hebt opzitten zal het platform vaak een kost van 5 à 10% afhouden. In het geval van reward based crowdfunding kan ook btw van toepassing zijn. Als je belastingplichtig bent, zullen de opgehaalde gelden mee als inkomen beschouwd worden. Dat wil zeggen dat ze aan hetzelfde belastingregime onderhevig zijn dan je andere inkomsten. Is de campagne niet gelukt, dan wordt het geld vaak kosteloos teruggestort naar de schenker.
Voor meer advies over ondernemen en financiering in de culturele sector kan je altijd terecht bij Cultuurloket. Bekijk zeker ook onderstaande webinar.