VI.BE

© water & music

Web3 in muziek: 4 collaboratieve onderzoeksrapporten

$STREAM, het collaboratieve onderzoeksproject van de muziekblog en newsletter Water & Music, lanceert 4 uitgebreide onderzoeksrapporten naar de actuele stand van zaken op het vlak van web3 en muziek. $STREAM onderzoekt hoe die technologie ingezet kan worden in de muziekindustrie - denk bv. aan NFTs, artiesten die eigendom over een opname of royalty's verdelen onder fans of andere artiest-fan relaties.

Research

Water & Music werd in 2016 opgericht door journaliste Cherie Hu als onafhankelijke nieuwsbrief die focust op trends en ontwikkelingen in muziek & technologie. In 2019 verdween de gratis nieuwsbrief deels achter een paywall (eerst Patreon, later een eigen systeem) waarbij abonnees toegang krijgen tot meer diepgravende stukken en gegevens. In 2021 werd dan $STREAM opgericht, een collaboratief onderzoeksproject waarin iedereen die dat wil kan bijdragen aan onderzoek op het snijvlak van muziek en tech. $STREAM is een zogenaamde DAO, een decentralized autonomous organisation, die via blockchain en het $STREAM-token het eigenaarschap en de zeggenschap over de leden van de community verdeelt. Gebaseerd op hun bijdragen aan diverse onderzoeken kunnen de deelnemers meer tokens verdienen en dus ook andere posities in de community gaan innemen.

Met de hulp van meer dan 80 leden heeft $STREAM nu 4 nieuwe onderzoeksrapporten klaar over de implementatie van web3-technologie in de muziekindustrie. Zowat elke dag zijn er nieuwe artiesten of organisaties die op de NFT-kar springen, maar wat kan web3 nog betekenen? Is er bijvoorbeeld een toekomst voor DAOs als nieuwe vorm van community rond een artiest, waarbij niet de artiest of hun entourage alleen bepaalt wat er gebeurt, maar verantwoordelijkheid gedeeld wordt binnen de groep, geregeld door een token dat op een blockchain leeft? Daarover, maar o.a. ook over de juridische aspecten van NFTs, gaan de $STREAM-onderzoeksrapporten die nu zijn uitgebracht. Ze vormen een nieuw hoofdstuk in het onderzoek naar web3 in muziek, een eerste reeks rapporten werd uitgebracht in December 2021.

De 4 nieuwe rapporten op een rijtje:

  • The State of Music DAOs: een diepgravende analyse van 11 muziek communities die zichzelf een DAO noemen. Hoe omschrijven ze zelf een DAO? Hoe werkt zo'n zelfsturende organisatie? De studie biedt ook inzichten in het equity-through-contribution model, het principe waarbij je een bepaalde positie inneemt binnen de community door hetgeen je bijbrengt in plaats van door het geld dat je erin steekt.
  • From Protocols to People: A Study of Music NFT Platforms' Onboardig Strategies onderzoekt hoe makkelijk of moeilijk het is om deel te nemen aan de (nog altijd vrij recente) NFT-boom. $STREAM onderzocht 12 verschillende muziekgerelateerde NFT-platformen die hun plek proberen in te nemen in een markt die in 2021 al $22 miljard waard was. Welke strategieën passen ze toe om fans, verzamelaars en artiesten aan boord te krijgen én te houden?
  • Structuring the Law around Web3 Music: A New Modular Music NFT Contract Framework zoomt in op de uiterst complexe juridische issues rond NFTs en eigenaarschap in een web3-context. Uit deze studie ontstond een heel interessante tool om een contract te bouwen voor de verkoop van een NFT. Als eerste stap werd gekozen voor de meest eenvoudige optie: een stukje digitaal artwork met muziek eraan gekoppeld, waarbij de verkoper meteen ook de enige maker en rechtenhouder is. Desalniettemin een zeer interessant en belangrijk experiment.
  • Temp Check: The State of Web3 Sentiment across the Music Industry onderzoekt hoe artiesten en professionals uit de muziekindustrie kijken naar de verschillende mogelijkheden van web3 in muziek. Uit de resultaten van een enquête blijkt vooral dat professionals zich zorgen maken over wie toegang krijgt (bv. door hoge financiële drempels), over juridische issues en over de impact op het klimaat. Deze studie volgt op een eerder onderzoek dat inzoomt op hoe fans naar deze nieuwe ontwikkelingen kijken.

Deze onderzoeksrapporten zijn vrij beschikbaar. Sommige deelonderzoeken, zoals bv. de detailanalyses van de 11 muziek-DAOs in het eerste rapport, zijn enkel beschikbaar voor abonnees

Publicatiejaar
2022