Live DMA onderzoekt de effecten van de coronamaatregelen op concertorganisatoren
Muziekclubs, festivals en andere concertorganisatoren zwichten onder de druk van de strenge en veranderlijke coronamaatregelen die de verschillende overheden opleggen. Dat stelt koepelnetwerk Live DMA. In deze recente studie brengt het netwerk de effecten van de maatregelen in kaart en doet ook enkele concrete aanbevelingen richting beleidsmakers.
‘Stay Alive’: dat is de niet mis te verstane titel van het onderzoek van dat Live DMA recent publiceerde. Het netwerk van meer dan 3.000 venues, clubs en festivals in 17 landen mag ook Clubcircuit en Court-Circuit tot hun leden rekenen.
De publicatie werd gesteund door leden van het Europees Parlement, en biedt inzicht in de impact van de coronacrisis op korte en lange termijn. Het betreft een bevraging van de leden naar de financiële gevolgen van de crisis, in het bijzonder omtrent de beperkende maatregelen die de organisatoren van overheidswege opgelegd kregen.
De resultaten, die aantonen dat de steeds wisselende beperkingen de concertwerkingen niet ten goede komen, zullen wellicht niet meteen verrassen. Toch is het belangrijk dat het onderzoek deze gevoelsmatige evidentie met harde cijfers bekrachtigt. Het is immers een oud zeer dat er weinig concreet cijfermateriaal voorhanden is over de livesector.
Het zijn voornamelijk de fysieke afstandsmaatregelen – zo stelt het rapport – die het organiseren van liveconcerten financieel, artistiek en sociaal onhoudbaar maken. Deze maatregelen moeten volgens Live DMA dan ook in overleg met de sector herbekeken worden.
“De livesector lijdt onder de meest strikte beperkingen van alle sectoren”
Live DMA
Het enige positieve effect van deze pandemie, zo luidt het, is dat de sector nu beter gestructureerd is dan tevoren. En dat samenwerking tussen de verschillende actoren binnen het muzikale ecosysteem verbeterd is.
De studie vervolgt met een concrete oproep aan lokale, nationale en Europese beleidsmakers om de dialoog met de live sector aan te gaan. Dit om op maat gemaakte ondersteuning te bieden ter compensatie van het verlies aan inkomsten, talent en diversiteit, dat deze pandemie veroorzaakt.
Er moet volgens de studie perspectief geboden worden op een veilige en aangepaste heropening van de live sector. En dat is mogelijk, zo stelt het koepelnetwerk. “Want de sector heeft tonnen ervaring met crowd management, het omgaan met risicosituaties en het instaan voor de veiligheid van het publiek op vlak van terrorisme, drugsgebruik en seksueel geweld.”
Samenvattend stelt de studie dat het niet alleen beter, maar ook goedkoper is om venues, clubs en festivals te redden nu het nog kan, in plaats van ze eerst kopje onder te laten gaan en de sector nadien weer op te bouwen.
Live DMA doet daartoe ook enkele concrete aanbevelingen:
- ontwikkel een heropeningsprotocol in overleg met de sector
- reserveer minstens 2%van de Europese herstelmiddelen voor culturele en creatieve sectoren
- voorzie een noodfonds dat failliessementen moet voorkomen
- hou rekening met niet-gesubsidieerde organisatoren
- verwezenlijk een herstelplan op lange termijn
- voorzie liquiditeitssteun via ticket vouchers, belastinguitstel en rentevrije leningen
- verlaag btw-tarieven
- verleng de tijdelijke werkloosheidsregeling
De netwerken die deel uitmaken van Live DMA zijn het unaniem eens: zij willen concertzalen op een adequate manier weer heropenen, gepaard met de nodige financiële overheidssteun.
“We roepen overheden op om van een snellere heropening van concertlocaties en andere essentiële actoren in de sector een prioriteit te maken”, zo besluit Live DMA.
Het hele onderzoek kan je hieronder downloaden. Meer info over het koepelnetwerk vind je op de Live DMA website.
- Live DMA
- 2021
- Onderwijsinstelling
- Publicatiejaar