Inclusion in the Recording Studio? Gender and Race/Ethnicity of Artists, Songwriters & Producers across 900 Popular Songs from 2012-2020
Na een jaar waarin de BLM-beweging zowel de samenleving als de creatieve industrieën aanzette tot denken, lanceert het ‘Annenberg Inclusion Initiative’ de resultaten van hun jaarlijkse studie rond gender en etnische diversiteit in de Amerikaanse hitparades. Daarin concluderen ze dat er voor vrouwen in muziek weinig te vieren valt als het gaat over positieve evolutie in de industrie.
Hoewel vele organisaties beloftes aangaan rond diversiteit en gelijkheid, beperkte de vooruitgang van BLM zich vooral tot woorden en resulteerde de beweging nog te weinig in daden. Zo stelde het ‘Annenberg Inclusion Initiative’ in hun jaarrapport “Inclusion in the Recording Studio?” over gender en etnische diversiteit in de Amerikaanse hitparades namelijk vast dat er zeker ‘voor vrouwen in muziek weinig te vieren valt als het gaat om echte veranderingen in de industrie’.
Het jaarrapport omvat een evaluatie van de diversiteit in gender en etniciteit bij uitvoerende artiesten, songwriters en producers. Deze studie is gebaseerd op de songs in de Billboard Hot 100, vergelijkbaar met onze top 100 eindejaars hitlijsten, en de lijst met genomineerden voor de hoofdcategorieën bij de Grammy Awards. Als het gaat over de artiesten achter de hits, lezen we dat er in het algemeen een behoorlijke etnische diversiteit terug te vinden is in de hitlijsten. Hoe dan ook zijn van alle performers die in de Billboard Hot 100 voorkomen, minder dan één vierde vrouwen.
Ondanks het feit dat men is blijven pleiten voor gelijkheid in de muziekindustrie, vertegenwoordigen vrouwen na al die jaren nog steeds minder dan een derde van alle artiesten, gevolgd door 12,6% van de songwriters en minder dan 3% van alle producers in de pop-hitlijsten tussen 2012 en 2020.
Het scherpe contrast met het gebrek aan vrouwen in de Hot 100 is te wijten aan de ondervertegenwoordiging van artiesten uit etnische groepen. Meer dan de helft, 59% om precies te zijn, van alle artiesten in 2020 was ondervertegenwoordigd, evenals 46,7% van alle artiesten in de negenjarige steekproef van 2012 tot 2020. Meer zelfs, 2020 zorgde voor een gestage stijging tegenover 2013, toen het percentage onvertegenwoordigde artiesten 31,2% bedroeg. Tot slot bestudeerde de studie ook de combinatie van gender en etniciteit bij artiesten. Zo stelden ze vast dat 45,1% van alle vrouwelijke artiesten afkomstig zijn uit ondervertegenwoordigde etnische groepen, evenals 47,3% van de mannelijke artiesten. Aangezien de muziekindustrie blijft worstelen met etnische en gendergelijkheid, moet het ondersteunen van women of colour in de hele industrie een prioriteit zijn.
Het volledige onderzoek kan je hieronder downloaden. Meer info over het ‘Annenberg Inclusion Initiative’ vind je op de Annenberg website.
- 2021
- Publicatiejaar