GESAC lanceert nieuw onderzoeksrapport naar streaming ecosysteem
De Europese groepering van auteurs- en componistenverenigingen (GESAC) presenteert haar studie over muziekstreaming. Die analyseert waarom scheppende kunstenaars verhinderd worden in hun ontwikkeling en formuleert voorstellen voor een auteursvriendelijker en cultureel diverser ecosysteem.
Inkomstenverdeling totaal uit balans
Opvallend resultaat is dat muziekauteurs niet correct vergoed worden. De belangrijkste oorzaak daarvan is een waardeverlies van hun creaties. Zo is de prijs van het basisabonnement voor Spotify van 9,99 euro per maand niet meer veranderd sinds haar intrede op de Belgische markt in 2011. Door formules zoals het Family-pack of Studentenabonnement is de gemiddelde prijs per gebruiker de voorbije jaren zelfs gedaald. Daardoor zijn de gemiddelde inkomsten voor auteurs en componisten ook alleen maar afgenomen.
Bovendien verloopt die inkomstenverdeling compleet onevenredig. Zo stelt de studie vast dat 55% van de gegenereerde inkomsten voor de labels en artiesten is, blijft 30% in kas van de streamingplatformen, en ontvangen auteurs en uitgevers van de muziek slechts 15%.
Complexiteit van de Belgische markt
Naast deze pijnpunten kent de Belgische markt ook haar eigen belemmeringen. Zo is onze markt kleiner, maar ook complexer. De aanwezigheid van drie verschillende culturen in een klein gebied leidt tot een beperkte penetratiegraad. We tellen ook te veel gratis abonnees in vergelijking met andere landen. De economische impact daarvan is enorm, aangezien een gratis abonnement auteurs 10 keer minder inkomsten oplevert dan de betalende versie. En tot slot is er nog de vaststelling dat wij Belgen te weinig lokale muziek consumeren. Dat is een bepalende factor voor de streamingeconomie. Want hoe meer buitenlandse muziek we consumeren, hoe meer geld er doorstroomt naar auteurs in andere landen.
In een reactie op de studie vraagt Sabam aan de overheid om meer te investeren in financierings- en promotiemogelijkheden van lokaal muziektalent. Volgens de auteursvereniging is er ook meer nood aan educatie. Zo beseft de consument nog te weinig dat wanneer hij gratis streamt dat een impact heeft op de vergoeding van de muziekmakers. En ze ziet een stimulerende rol voor telecomoperatoren, zoals KPN in Nederland, die het betalende abonnement van Spotify integreerde in haar mobiele aanbod.
Een markt in volle groei
Streaming is vandaag uitgegroeid tot de belangrijkste vorm van muziekconsumptie. Ze is goed voor 68% van de wereldwijde muziekbetrokkenheid, telt meer dan 524 miljoen abonnees en biedt meer dan 70 miljoen muziekwerken aan.
Véronique Desbrosses, directeur-generaal van GESAC, zegt daarover: “We moeten evolueren naar een meer evenwichtige en duurzame markt die de scheppende kunstenaars die deze bloeiende economie voeden niet uitsluit. De studie biedt Europese beleidsmakers een nuttig overzicht van de markt en een constructieve aanpak om een auteursvriendelijker en cultureel diverser ecosysteem voor muziekstreaming op te bouwen.”
Download hieronder het volledige onderzoeksrapport. Op de website van GESAC vind je meer informatie en een uitgebreide FAQ bij de studie.
- 2022
- Publicatiejaar