VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Zo ging de zesde Netwerk Muziekgemeenten bijeenkomst eraan toe

Donderdag 23 mei verzamelde VI.BE met de steun van VVSG opnieuw gemeenten, steden en IGS’en rond de tafel om kennis en ervaringen uit te wisselen over lokaal muziekbeleid. Deze zesde bijeenkomst van Netwerk Muziekgemeenten was meteen ook de laatste voor de gemeenteraadsverkiezingen op 7 oktober 2024. 



15.06.24

Nieuws

Ook nu stond het actief ondersteunen van lokale muzikanten en de muziekscene centraal, met deze keer GC De Kriekelaar in Schaarbeek als inspirerend kader. Samen met vertegenwoordigers uit zo’n 30 gemeenten, steden en IGS’en (intergemeentelijke samenwerkingen) gingen we in de voormiddag aan de slag rond de rol van cultuurhuizen in een lokaal muzieklandschap, over het creëren van draagvlak bij lokale besturen en inclusiviteit. Deze inspirerende sessies werden gevolgd door een al even verfrissend bezoek aan StudioSteph, de opnamestudio en jongerenwerking van GC De Kriekelaar, waarbij jongeren de muziekstudio induiken en gratis individuele coaching krijgen met oog op het realiseren van hun projecten. Na een welgekomen lunchbreak gingen we terug aan het brainstormen, ditmaal over lobbying (een workshop ism OP/TIL), het betrekken van je lokale muziekscene bij een bottom-up muziekbeleid en over participatief programmeren voor en door jongeren. Kortom, een geslaagde dag met veel nieuwe inzichten! We lijsten de belangrijkste hier op.

1 — Blijf ook nu inzetten op draagvlak 


Het spreekt voor zich dat draagvlak creëren voor je werking essentieel is. Ook nu er mogelijk een stoelenwissel aankomt, blijft het belangrijk om hierin te investeren. Dit is geen verspilde energie, dus blijf op dezelfde nagel kloppen. De lokale politiek is een kleine wereld, schepenen spreken met elkaar, dus zorg er vooral voor dat jouw verhaal bekend is en blijft circuleren. Weet je niet hoe je hieraan begint of kan je nog tips gebruiken? OP/TIL helpt je op weg. Nood aan cijfers of inzichten rond de waarde van muziek? Daarvoor kan je nog steeds terecht in onze inspiratiegids Music Is The Answer.

2 — Denk als een sociaal cultureel werker


Of je nu cultuurhuis-programmator bent of werkt voor een cultuur- of vrijetijdsdienst, beschouw jezelf als een sociaal cultureel werker, en niet als ambtenaar”. Je zit op een positie van waaruit je jouw lokale gemeenschap of bezoekers kan activeren en in vervoering kan brengen. Probeer zowel vanuit de regels als voorbij de regels te kijken naar opportuniteiten en wees creatief, ondanks de belemmeringen die op je zullen afkomen. Ga in het veld staan, steek je antennes uit en creëer je eigen visie. Dit zal altijd leiden tot de groei, evolutie of verbetering van jouw vrijetijdsbeleid of programmatie.

3 — Leg de brug naar middenveld- en koepelorganisaties


Als gemeente wil je een inclusief en representatief muziekbeleid uitrollen, dat iedereen meeneemt in het verhaal. Gebrek aan voeling, expertise en intern draagvlak staan deze ambitie echter vaak in de weg. Leg daarom de brug naar middenveld- en koepelorganisaties die lokaal actief zijn. Deze organisaties, zoals onze partner Internationaal Comité vzw, bereiken een breder netwerk binnen specifieke gemeenschappen en betrekken deze communities op een gelijkwaardige manier. Ze kunnen expertise delen en helpen met het stimuleren van samenwerking. 


Niet onbelangrijk: maak werk van inclusiviteit en representativiteit op alle niveaus. Maak niet alleen ruimte in je programma-aanbod, maar nodig communities ook bijvoorbeeld uit om actief vorm te geven aan je beleid en programmatie door ze eigenaarschap te geven en actief te betrekken binnen je adviesraad. 

4 — Lobbying vraagt voorbereiding en oefening


OP/TIL ontwikkelde een traject ‘lobbying’ dat onze ogen opende (én waarover binnenkort een nieuw aanbod wordt gelanceerd)! We delen alvast graag twee cruciale stappen die het verschil maken:

Stap 1: ontdek hoe je zelf in elkaar zit - bewustzijn creëren over jezelf is de sleutel. Oefen in het bewust worden van je eigen stijl en het regulariseren van je eigen gedrag zodat je jezelf meer onder controle hebt. 

Stap 2: erken je dat jouw waarheid niet de enige waarheid is. Er zijn verschillende waarheden, en dit beseffen laat je toe een opening te kunnen creëren voor elk gesprek. 

Nog een concrete tip om je voor te bereiden op een gesprek met je schepen of diensthoofd: weet welke vraag je moet stellen. Als je jouw aanvliegroute niet kent, probeer via vragen te weten te komen wat de common ground is. Bijvoorbeeld: “Schepen we kennen elkaar nog niet. Ik ben benieuwd om te weten wat u belangrijk vindt binnen uw cultuurbeleid”. Nog een allerlaatste tip: lees het boek Ijs verkopen aan eskimo’s. De psychologie van overtuigen, door auteur Pacelle van Goethem. Het leest héél vlot, is behapbaar en vat de kern van onderhandelen zo mooi samen.

5 — Creëer draagvlak in heel je organisatie vóór je jongeren gaat betrekken


Tal van cultuurhuizen en concertzalen experimenteren met participatief programmeren. Vanzelfsprekend vormen jongeren hierin een belangrijke doelgroep, want het is niet altijd evident om hen in de zalen te krijgen of om de snel wisselende trends te volgen. Belangrijk in dit proces is het bieden van een safe space aan geïnteresseerde jongeren: een veilig kader waarbinnen je vertrouwen kan opbouwen, waar plek is voor fouten, kritiek en een stapsgewijs leerproces. Om dat te kunnen bieden moet heel je organisatie en elke collega die zich als aanspreekpunt opstelt naar jongeren, op dezelfde lijn zitten. Een breed draagvlak in je organisatie is dus cruciaal.

6 — Leg de brug tussen lokale muziekprojecten en beleidsdomeinen

Hoe kan je in je eigen stad of gemeente de muziekscene betrekken bij het vormgeven van de plannen? In Schaarbeek kozen ze voor een aanpak waarbij de artiest centraal stond, door hen eerst online te bevragen en vervolgens samen te brengen op een grote netwerkdag. Tijdens deze dag konden de artiesten zelf aangeven welke accenten de gemeente volgens hen moest prioriteren. Rest nog de vraag hoe je deze resultaten het best vertaalt naar het beleid? 


Een tip hier: leg verbindingen tussen de bestaande projecten (waarmee je tegemoetkomt aan noden van artiesten zoals ‘speelkansen’ en ‘repetitieruimte’) enerzijds, en de beleidsdomeinen zoals ‘burgerparticipatie’, ‘sociale samenhang’, ‘cultuur’, ‘evenementen’, ‘kinderen en jeugd’ of ‘stedelijke ontwikkeling’ anderzijds. Op deze manier onderstreep je het transversale karakter van je muziekwerking en zal de verantwoordelijkheid meer gedragen zijn. Let er wel voor op dat je muziek niet volledig gaat instrumentaliseren. Er moet ook ruimte blijven om muziek gewoon muziek, en artiest gewoon artiest te laten zijn.


Interesse in een Popraad of om bij het netwerk aan te sluiten? Stuur een mailtje naar lokaal@vi.be.

Sabam september

Reclame