VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Wereldwijde dance-industrie verliest 4 miljard door pandemie, maar er is hoop

Wereldwijde dance-industrie verliest 4 miljard door pandemie, maar er is hoop

International Music Summit, het expertise- en inspiratieplatform voor de wereldwijde dance-industrie, analyseerde heel wat data over de verschillende takken van de sector: opnames, live, soft- en hardware etc. Hoewel het totaalbeeld er erg somber uitziet (een omzetverlies van 4 miljard dollar in 2020 in vergelijking met het jaar ervoor) zijn er ook erg hoopgevende signalen voor de toekomst.

02.07.21

Nieuws

We lijsten de belangrijkste bevindingen uit het IMS-rapport voor je op. Het volledige document kan je onderaan downloaden.

  1. De omzet van de volledige industrie rond elektronische muziek daalt van $ 7,3 miljard in 2019 tot $ 3,4 miljard in 2020. Achter dit cijfer schuilen wel grote verschillen tussen verschillende takken van de industrie:
    • Omzet van clubs en festivals daalde met 78% van $ 4,4 miljard naar $ 1 miljard
    • Gages van dj's en producers daalden met 68% of meer dan $ 740 miljoen
    • Streaming van elektronische muziek en (vooral) downloads via Beatport en verkoop van vinyl hielden goed stand (+ 4%)
    • Opvallend: de verkoop van software en hardware om te dj'en, muziek te maken en live te spelen zat tijdens de pandemie erg in de lift (+23%). Dat had alles te maken met het feit dat veel professionele, maar ook amateurartiesten hun toevlucht zochten in livestreams en andere digitale live-ervaringen
  2. Omzet uit de exploitatie van dance-opnames (streaming, downloads, verkoop vinyl etc.) daalde in grote markten als de US en de UK. De groei viel vooral op te tekenen in Duitsland (+ 17%) en Canada (+ 11%).
  3. Techno is voor het vijfde jaar op rij het best verkopende elektronische genre. House stijgt naar plaats 2, tech house is stabiel op 3 en drum & bass kende een enorme groei in 2020 om te eindigen op plek 4. 
  4. De honger om opnieuw te clubben of festivals te bezoeken is enorm groot, en zo mogelijk nog groter dan voor de crisis. In de periode maart-mei 2021 was de omzet uit ticketverkoop voor festivals 123% groter dan in dezelfde periode in 2019 (!). 
  5. Veel clubs transformeerden in vaccinatiecentra, voedselbanken, centra voor bloeddonatie etc. Livestream-initiatieven als United At Home, de Isolation Series van Boiler Room, ReConnect van Beatport of United We Stream (dat begon als een campagne voor Berlijnse nachtclubs maar uitgroeide tot een wereldwijd virtueel event) haalden vele miljoenen op voor goeie doelen. De elektronische scene toonde zich bijzonder solidair.
  6. Livestreams van dj's en elektronische live-artiesten deden het bijzonder goed. Vooral op Twitch en YouTube schoten de abonnees de lucht in. Ook pay per view events vonden een groot publiek: voor de livestream van Bicep vanuit Saatchi Gallery werden meer tickets verkocht dan anders in een grote superclub. 
  7. Ook in de dance-industrie werd de relatie tussen artiesten en fans tijdens de pandemie een pak hechter, én een belangrijke bron van inkomsten. 76% van alle NFT-veilingen werden door elektronische artiesten georganiseerd. Op Patreon kregen de accounts van heel wat elektronische artiesten een pak meer abonnees. Ook op de traditionele sociale media stegen de volgers, reacties en likes erg sterk.
  8. De metaverse werd dé nieuwe speeltuin voor elektronische muziek. Gamingplatformen braken in 2020 definitief door als nieuwe virtuele podia en plaatsen voor artiesten om in interactie te gaan met hun fans. Dj's als Richie Hawtin, Deadmau5, Diplo, Marshmello en anderen hebben volop de mogelijkheden van de metaverse benut. Clubs openden virtueel hun deuren in Roblox (bv. de Berlijnse club Griessmuehle) of Minecraft (bv. de Filipijnse club Matryoshka). Ook Disclosure bouwde een hele metaverse in Minecraft, met o.a. 3 underground clubs en een zoektocht voor fans. 

Hoewel 2020 dus puur op basis van omzetcijfers ook voor de dance-industrie een bloedrood jaar was, zijn er positieve signalen van ontwikkeling, experiment en ondernemerschap. ‘Down but not out’ is dan ook de terechte baseline van dit IMS-rapport.

download het IMS Business Report 2021
JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame