VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Wat we leerden uit de eerste Talk Us Later
© elena majecki

Wat we leerden uit de eerste Talk Us Later

Op woensdag 2 oktober presenteerden we samen met de buren van Busker voor het eerst Talk Us Later. Drie experten in artist branding, sociale media en promotie namen ons mee in de promocases van Angèle, FabioW en IDLES.

08.10.24

Nieuws

Tijdens Talk Us Later kregen we drie mini-talks van 10 minuten voorgeschoteld, boordevol concrete tips en tricks om zelf aan de slag te gaan rond artist branding, sociale media en promotie bij pers- en media.


Maxim Meyer-Horn (FiveOh) nam ons mee op de rollercoaster ride van Angèle’s artist branding voor ‘Nonante-Cinq’, Renaldi Diombo (Studio Connaissance, BLCKLB) maakte ons warm voor FabioW’s doorzettingsvermogen dat viraal succes leidde en Jolien Nickmans (PIAS) verklaart de Love Is The Fing visie van IDLES bij de release van hun vijfde studioalbum ‘TANGK’.


Een overzicht van belangrijkste dingen die wij leerden:


1. Unieke en herkenbare branding

Een sterke, herkenbare visuele stijl is essentieel voor jouw artistieke identiteit. Zorg er voor dat je deze consequent toepast op alle online kanalen. Door het herhalen van visuele elementen uit je artwork creëer je herkenbaarheid voor je fans en kan je jouw unieke persoonlijkheid als artiest extra in de verf zetten. Denk aan opvallende profielfoto’s en verwijzingen naar een specifiek concept (vb. Angèle’s rollercoaster). Gebruik een logo, filters en vast kleurenpalet met bijbehorende lettertypes. Hiervoor kan je templates maken in een gratis lay-out tool. Verwerk deze terugkerende elementen met een knipoog in je liveoptredens, video’s en merchandise

2. Consistentie op sociale media

Door dagelijks meermaals te posten op TikTok en in een tijdspanne van drie maanden 90 tracks te droppen, houdt FabioW de aandacht van zijn publiek warm. Akkoord, dit is misschien wel een extreem voorbeeld, maar het idee erachter is wel geldig voor elke artiest: het bouwen van een sterke online aanwezigheid vraagt veel tijd en energie, maar doorzettingsvermogen en frequent posten is essentieel om een groot bereik op te bouwen. Via een medium als TikTok kan je aan sneltempo experimenteren en je content skills blijven bijschaven.

3. Timing en strategische releases

Je hoeft heus geen karrenvracht aan losse songs uit te brengen. Een slimme planning en timing zijn cruciaal voor een succesvolle release. Een goed uitgekiende albumcampagne met strategisch gekozen singles en creatieve ideeën is de beste manier om jouw muziek te gaan pitchen bij radio en media. Begin minstens 6 maanden voor het verschijnen van je album met het vertellen van je verhaal en creëer regelmatig nieuwswaardige momenten. Als je zelf enthousiast bent, werkt dat aanstekelijk!

4. Live optreden en directe interactie met fans

Het uitbouwen van een ijzersterke live reputatie is essentieel. Het is de ideale manier om een persoonlijke band op te bouwen met een toegewijd publiek. Zeker als je een tijdje geen nieuwe muziek hebt uitgebracht zijn liveshows onmisbaar om nieuw materiaal te testen, met je fans in gesprek te gaan en extra content te maken.

5. Creativiteit en plezier

Je muziek met de wereld delen moet vooral authentiek aanvoelen. Leg jouw unieke artistieke DNA en karaktereigenschappen niet alleen vast in steengoede nummers, maar vertaal ze ook naar een sterk visueel universum dat op de verschillende (snel veranderende) online kanalen herkenbaar is en vertrouwd aanvoelt voor je fans.

Talk Us Later

2 oktober 2024 om 20:30

Amplo najaar

Reclame