Wat we leerden uit de eerste Sound Track sessie
Ão, laureaat in de vorige editie, kwam vertellen over het songwriting en productieproces achter debuutalbum Ao Mar. In een tweede panel gingen we met Lara Chedraoui (Intergalactic Lovers), Tim De Smet (Sonhouse), Jorne Ceuterick (Strictly Confidential) en Margaux Daerden (Sabam) dieper in op ’songwriting in opdracht’.
Een overzicht van de belangrijkste lessen die we meenemen uit deze sessie:
1. Neem je tijd
Je maakt maar één keer een debuutalbum, je eerste volwaardige wapenfeit voor het publiek. Gun jezelf daarom voldoende tijd om het album te maken waar je 100% tevreden mee bent. Wil je het trouwens releasen via een label? Betrek hen dan in het proces. Schrijf hen tijdig aan (eventueel al met je eerste demo’s), en aarzel niet om reminders te sturen.
2. Doorbreek patronen
Durf los te komen van je vast instrument: doordat je minder onderlegd bent op een instrument zorgt dat er misschien wel voor dat je sneller tot creatieve ideeën komt? Durf de opnames trouwens los te koppelen van je live set. Denk in functie van de best mogelijke opname, hoe je de song live uitvoert is een zorg voor later.
3. Werk digitaal
Neem elk idee, hoe prematuur ook, op met je laptop, telefoon of studio gear en maak goede backups. Met een basic DAW (Garageband, Logic, Ableton,..) kan je digitaal aan de slag met je opnames én ideeën uitwisselen: herbeluisteren, knippen/plakken, tweaken, (pré)mixen, etc. Voor Ão liep het opnameproces dan ook niet lineair: songwriting, arrangementen, demo’s, préproductie, opnames en (pré)mixing: door de digitale manier van werken liepen fases door elkaar. Dit kwam de creativiteit ten goede.
4. Ontdek een nieuwe kant van songwriting
Schrijven in opdracht voor film, reclame, games of andere artiesten kan je creativiteit een boost geven. Je bent even weg van je eigen muziek en komt ook in contact met andere makers. De creativiteit bij werken in opdracht komt pas echt bovendrijven als je ook echt gelooft in het product, het merk of de andere artiesten waar je muziek voor schrijft. Blijf dus trouw aan jezelf!
5. Ken je rechten!
Songwriting in opdracht kan een interessante manier zijn om je inkomen als artiest aan te vullen. Schrijf je samen met andere artiesten, creëer je een soundtrack voor een film of produceer je een jingle voor een reclamefilmpje? Dan is het belangrijk om te weten wat je rechten zijn. Weet dat er auteursrechten ontstaan bij het schrijven van de song (tekst, compositie) en naburige rechten bij het maken van de opname. Afspraken over rechten maak je best op voorhand en steeds op papier. Als je hier vragen over hebt, kan je altijd bij VI.BE terecht.
6. Werk samen met jonge regisseurs
Ervaring opdoen? Je kan beginnen schrijven in opdracht binnen de audiovisuele sector door bijvoorbeeld studenten van RITCS, LUCA of Narafi te benaderen. Wie weet zijn ze nog op zoek naar muziek voor een documentaire of kortfilm. Als de samenwerking vlot verloopt, kan je misschien meegroeien en wie weet maak je ooit muziek voor hun langspeelfilm. Hetzelfde geldt trouwens voor muziek in games: in Kortrijk heb je binnen de Howest ook een afdeling Digital Arts & Entertainment.
7. Trek je stoute schoenen aan
Wees niet bang om muziek te pitchen bij publishers, productiehuizen, andere artiesten, reclamebureaus of zelfs merken. Bij het pitchen is het belangrijk dat je muziek snel beluisterbaar is (vermijd downloadlinks). Je kan ook heel concreet pitchen door een korte montage te maken waar je dan je eigen muziek onder zet als voorbeeld.
Meer info over Sound Track vind je hier.
Reclame