VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Wallifornia 2024: trends in muziek en tech

Wallifornia 2024: trends in muziek en tech

Van 9 tot 11 juli vond in Luik de 8e editie van de Wallifornia Music & Innovation Summit plaats. Twee dagen lang debatteerden topspelers uit de wereld van muziek en technologie over de toekomst van de muziekindustrie. Benieuwd naar de laatste trends en ontwikkelingen? VI.BE was ter plaatse als partner van het event en legde haar oor te luister.

15.07.24

Nieuws

Binnen de muren van La Grand Poste in Luik kwamen deelnemers van 30 verschillende nationaliteiten samen om de MusicTech-scene vooruit te helpen. Door de wereldwijde muziek- en tech-ecosystemen samen te brengen, ontstonden inspirerende dialogen over muziektechnologie-innovaties voor startups, professionals en investeerders.

Web 3.0

De conferentie werd geopend door tech believer, producer en dj Tommy Danvers die een lans brak voor Web 3.0. en van start ging met een citaat van Steve Jobs: ‘Technology is nothing. What’s important is that you have a faith in people, that they’re basically good and smart, and if you give them tools, they’ll do wonderful things with them.’

Web 1.0.  (1999 - 2000) stond voor statische alleen-lezen webpagina‘s, Web 2.0. (2000 - 2020) was vooral  informatie gericht en interactief en bij Web 3.0. (2020 - nu) staat vooral de gebruiker en decentralisatie centraal. De 6 pijlers van Web 3.0. zijn voor hem: 

  • Blockchains: digitale spreadsheets 
  • Cryptocurrencies: digitale munteenheden die gebruikt worden voor blockchain-transacties (bv. Bitcoin, Ether, ...)
  • Decentrale financiering (DeFi): digitale financiële diensten (leningen, spaartegoeden) beheerd door gemeenschappen en verhandeld met cryptocurrencies
  • Non-Fungible Tokens (NFT's): unieke digitale activa die worden geverifieerd door blockchain
  • De Metaverse: digitale ruimte voor het visualiseren van activa, met behulp van virtuele en augmented reality voor online ervaringen
  • AI: machines die menselijke intelligentie en actie simuleren

De mogelijkheden en voordelen voor de muziekindustrie zijn volgens hem erg groot: duidelijke eigendomsrechten en volledige traceerbaarheid van handelingen (bv. voor ticketing), democratisering (iedereen heeft toegang), gedecentaliseerde creatie wat meer macht aan de maker geeft en een meer directe en te monetariseren relatie tussen fan en artiest. 

AI

AI is het buzzwoord binnen de muziekindustrie en dat was op Wallifornia niet anders. Zo werd er stil gestaan bij de huidige problemen: potentieel jobverlies voor muzikanten, deep fakes, een overaanbod aan muziek, een grotere kans op (Westerse) eenheidsworst, schending van het auteursrecht, … En wordt onze nieuwe muzieksmaak gedicteerd door aanbevelingen van machines of door onze eigen keuzes? 

De regelgeving is bezig met een inhaalslag, met name door de EU AI Act, die erop aandringt om AI-gegenereerde inhoud online te labelen met een watermerk. Volgens Romain Hannequin van Deezer heeft het platform momenteel een model getraind om AI-gebruik in nummers te detecteren met een nauwkeurigheid van 99,8%. Maar de uitdaging houdt nooit op, AI-tools vinden voortdurend nieuwe methoden om onopgemerkt te blijven. 

Transparantie wordt dus een belangrijk onderwerp. Metadata opschonen ook. Sommige experts stellen dat het een utopie is voor de muziekindustrie om gegevens te standaardiseren maar het zou geweldig zijn om op zijn minst de aanbieders met elkaar te verbinden en het matchen van gegevens makkelijker te maken. Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat data het nieuwe goud is: als je geen data hebt, kun je AI niet versterken. Dus hoe meer je hebt, hoe beter je je bedrijfsstrategie en je diensten kunt verbeteren. Dat betekent dat je moet investeren in de beste datatools op de markt en ze vooral moet beheersen om te slagen. 

Maar de meeste experts op Walliornia waren vooral positief en wezen er op dat er steeds minder wantrouwen over AI bestaat binnen de sector. 

Volgens Christina Matteotti, Head Of Music & Culture EMEA bij Google, wil de overgrote meerderheid van de artiesten AI-tools gebruiken om te brainstormen en ideeën te genereren. Voor artiesten zal het een startpunt of een metgezel zijn, geen eindproduct.  AI kan beginnende artiesten ook helpen door financiële en toegankelijkheidsbarrières weg te nemen: voor het maken van videoclips en ander promomateriaal tot goedkoper mixen en engineeren. 

DSP’s doen vooral beroep op AI om muziek aan te bevelen aan luisteraars, beheersvennootschappen kan het helpen om gemakkelijker rechten te innen. En voor managers kan het een aantal processen stroomlijnen (van mail management tot het uitstippelen van strategieën) waardoor ze meer bands kunnen aan nemen. Het meeste koudwatervrees over AI lijkt voorlopig binnen de live industrie (waar het menselijke aspect des te meer op de voorgrond staat) te bestaan al zijn de toepassingen daar ook legio: denk maar aan ticketing, het booken van tours, concerten in de Metaverse, live streaming, …

Muziektechnologie voor een betere gezondheid

Naast AI stond ook het thema gezondheid centraal op de summit dit jaar. Katrien Foubert, postdoctoraal onderzoeker in muziektherapie, rapporteerde dat in de psychopathologie diagnoses die vroeger 4 jaar duurden en invasieve en trauma-inducerende processen waren, nu slechts 5 minuten duren dankzij de hulp van muzikale synchronisatie (het gebruik van muziek om de hersengolven en lichaamsfuncties van een persoon af te stemmen). Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar muziek als een vervangend medicijn voor de behandeling van ziekten als Alzheimer en Parkinson. Music Health Inc. gebruikt muziek om agitatie bij dementiepatiënten te verminderen door de muziek te identificeren die overeenkomt met hun huidige stemmingen. De volgende stap is om de AI-apps die al op de markt zijn te implementeren in therapeutische settings. 

Superfans: supernodig voor de muziekbusiness

Hoe belangrijk AI tegenwoordig ook is, één ding kan het niet vervangen: de relatie tussen een artiest en zijn fans. Superfans was naast AI het andere buzzwoord in Luik en in navolging van J-Pop en K-Pop het nieuwe business model voor de Westerse muziekindustrie. Digitale netwerken en sociale media maken immers een nooit eerder vertoonde relatie tussen fan en artiest mogelijk die ten gelde gemaakt kan worden: van lidmaatschapsgeld en exclusieve content tot het samenwerken aan tracks. 

Scott Cohen, CEO van JKBX, wees er op dat mensen niet op dezelfde manier in muziek als in andere activiteiten investeren. Welke muziek je ook verkoopt, je moet het zien als een potentieel ereteken dat fans kunnen dragen als een manier om uit te drukken wie ze zijn. Meer dan vertellen wie en wat je leuk vindt, vertegenwoordigt fandom wie je wilt zijn. Om die reden dienen artiesten vooral eerst in te zetten op het creëren van een fan community die ook onderling kan communiceren want fans zijn de beste ambassadeurs en marketingtools. Zo gaf hij het voorbeeld van BTS-fans die in het Verenigd Koninkrijk zelf een billboard kochten om te vieren dat de band op nummer 1 stond in de hitlijsten. 

Wallifornia Accelerator Demoday 

Wallifornia MusicTech programma heeft als doel de meest veelbelovende internationale MusicTech start-ups te ondersteunen door hen te helpen om een beter inzicht te krijgen in de MusicTech industrie en de Venture Capital wereld. Uit meer dan honderd aanmeldingen mochten de  8 meest belovende start ups tijdens de conferentie hun idee pitchen bij een publiek van investeerders en muziekprofessionals

🇬🇧 De winnaar was MediMusic: een muziektherapie app ondersteund door wetenschap om angst, pijn en mentale gezondheid te verbeteren.

De andere 7 finalisten waren: 

  • 🇫🇷 Base For Music: een marketingoplossing om een nieuw publiek te bereiken en in contact te komen met je fans
  • 🇩🇪 Büene: hoe artiesten ontdekken en ondersteunen? 
  • 🇬🇧 Figaro.ai: een gegevensbibliotheek voor de muziekindustrie
  • 🇺🇸 Infinite Album: generatieve AI-muziek voor gamers, volledig gelicentieerd en auteursrechtelijk beschermd
  • 🇬🇧 Lissen: interactieve muziekstreaming gebaseerd op ervaringen.
  • 🇦🇪 RTYST: een gamificeerd sociaal platform voor opkomende artiesten (LinkedIn meets the Voice)
  • 🇫🇷 MNGRS.ai: jouw AI-muziekmanager

Noteer alvast in je agenda: Wallifornia MusicTech 2025 vindt plaats op 9 en 10 juli. 

Amplo december

Reclame