Waarom verkopen grote songwriters de rechten op hun catalogus?
Rechten op songs zijn erg gewild dezer dagen. Om de haverklap verkoopt een grote naam (een deel van) de rechten op zijn/haar catalogus. Een van de meest actieve opkopers op de markt is sinds enkele jaren de Canadees Merck Mercuriadis, die met zijn beursgenoteerde Hipgnosis Songs Fund voldoende kapitaal weet op te halen om bv. rechten op te kopen van Neil Young, Jimmy Iovine (de legendarische producer van oa Bruce Springsteen), Chrissie Hynde, Timbaland, Shakira en vele anderen. Maar ook grote traditionele publishingbedrijven laten zich niet kennen: Universal Music Publishing had minstens 300 miljoen dollar veil voor de rechten op zo'n 600 songs van Bob Dylan. En Neil Jacobson, de voormalige baas van platenfirma Geffen, kondigde onlangs aan dat hij op de beurs van New York zo'n 200 miljoen dollar wou ophalen om te investeren in... auteursrechten.
Waarom zijn rechten zo’n goeie investering? Waarom verkopen die grote songwriters hun rechten, terwijl die hen toch nog een hele tijd (heel) veel geld kunnen opleveren? Daar zijn verschillende redenen voor te vinden, gaande van de coronacrisis tot - jawel - Joe Biden. In het programma van Vincent Byloo op Radio 1 gaven we wat tekst en uitleg.
Reclame