VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Vaarwel, Tom

Wat werd het stil toen we hoorden dat Tom Hautekiet plots was overleden. Vol ongeloof en met groot verdriet moeten we afscheid nemen van een schat van een mens die zoveel meer was dan een gevierd graficus en illustrator.

02.05.20

Nieuws

De sporen die Tom Hautekiet nalaat in de culturele wereld zijn groot en veelkleurig. Hij blijft de man achter talrijke logo’s, affiches, platenhoezen of huisstijlen. Tom zette op die manier veel festivals, cultuurhuizen, theatergezelschappen of bands mee op de kaart. Het grote muziekpubliek kent hem vooral van zijn werk voor Rock Werchter. Sinds 1999 verzorgde hij de visuele identiteit van het festival, van affiches tot de look & feel van ‘The Barn’. 

Als muzikant was Tom één van de spilfiguren binnen El Tattoo del Tigre. Zijn liefde voor muziek vertaalt zich ook in het grafisch parcours dat hij met vele bands aflegde. KIET is de naam achter het artwork van platenhoezen van Zita Swoon, Think Of One, Bart Peeters of Intergalactic Lovers. Het hoesontwerp van Melanie de Biasio’s ‘Blackened Cities’, een samenwerking met Stephan Vanfleteren, won in 2016 de MIA voor beste artwork.

Bij Muziekcentrum Vlaanderen stond Tom Hautekiet mee aan de wieg van Belgium Booms, vandaag nog steeds een speerpunt in de internationale werking van VI.BE. Tom bouwde er ook mee aan diverse muziekexport-campagnes, werk dat hij later bij Kunstenpunt verderzette. Enkele maanden terug maakten Tom en VI.BE plannen om de Belgische aanwezigheid op JazzAhead! (23 april, Bremen) in de kijker te plaatsen. Een opdracht die door de coronamaatregelen werd uitgesteld. 

Het plotse overlijden van Tom raakt ons diep. Veel moed en sterkte aan zijn familie en talrijke vrienden om in deze moeilijke omstandigheden afscheid te moeten nemen. We zullen je missen, Tom!

Een greep uit zijn werk

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame