VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Spotify wil transparanter zijn met hun nieuwe website, Loud & Clear

Spotify wil transparanter zijn met hun nieuwe website, Loud & Clear

Spotify lanceert Loud & Clear, een website waarmee ze zo transparant mogelijk willen communiceren over hun cijfers en de inkomsten voor artiesten uit hun streamingplatform.

19.03.21

Nieuws

Met dit nieuw platform wil Spotify alle twijfel uit de wereld helpen bij de vraag ‘hoeveel betaalt Spotify nu werkelijk aan artiesten ?’ De website staat vol feiten en cijfers waar artiesten en omkadering lustig door kunnen scrollen. Spotify hoopt zo het debat over inkomsten uit streaming op een constructieve manier te voeden; want dat er nog veel debat is - en dan vooral over de vergoeding voor songwriters - staat als een paal boven water.

Spotify voorziet een heleboel informatie met daaraan gekoppeld een uitgebreide Q&A waarin ze rechtstreeks op de meestgestelde vragen een antwoord bieden. Eén van die vragen is natuurlijk: hoe worden artiesten op Spotify betaald? Op die vraag geven ze een antwoord in onderstaand filmpje: 
 

Accepteer cookies om deze embed te bekijken.

Spotify betaalt ongeveer 2/3de van de inkomsten die zij genereren uit streaming door aan de rechthebbenden. Dit zijn inkomsten uit abonnementen van premium users, maar ook de inkomsten uit advertenties van gratis luisteraars. 

In 2020 genereerden de catalogi van ongeveer 13.500 artiesten meer dan 50.000 dollar bij Spotify. Dat is 80% meer dan in 2017. Dit cijfer lichten ze graag uit, omdat 50.000 dollar het gemiddelde jaarloon is van een Amerikaanse inwoner (zie Music Business Worldwide). Hoeveel de artiesten werkelijk uitbetaald krijgen zal afhangen van wie allemaal recht heeft op een deel van deze inkomsten zoals platenlabels, aggregators, publishers, beheersvennootschappen... 

In 2020 alleen waren er 207.000 songs die meer dan 1 miljoen streams haalden. In totaal zijn er zo’n 551.000 songs die meer dan 1 miljoen streams hebben op Spotify en deze cijfers groeien natuurlijk jaar op jaar. Je kan zelf op onderzoek gaan hoeveel artiesten er meer streams halen dan jou of meer maandelijkse luisteraars hebben. Dat kan je weer helpen je doelen bij te schaven en verder te groeien. 

Ten slotte ook nog even meegeven dat de verhouding tussen de auteursrechten die Spotify uitbetaalt aan songwriters en de royalty’s (recording rights) die ze uitbetalen aan de producenten (platenfirma’s) zeer ongelijk blijft. Slechts 20% tot 25% van de royalty’s die ze uitbetalen aan de rechthebbenden gaat naar auteurs/componisten, vaak via beheersvennootschappen en publishers. Dat wil zeggen dat opnames drie keer meer opbrengen op Spotify dan songs, een topic waar terecht hevig over gediscussieerd wordt.

Ga zeker zelf ook eens op onderzoek op Loud & Clear. Het is en blijft ongelooflijk complexe materie, maar hoe beter je als artiest op de hoogte bent van het reilen en zeilen van streaming services, hoe beter je deze services zelf kan benutten.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame