VI.BE

Spotify lost cijfers 3e kwartaal

Spotify lost cijfers 3e kwartaal

Spotify kende opnieuw een stevige groei in het derde kwartaal van 2020 (juli, augustus, september). Meer betalende gebruikers en meer omzet: de cijfers zien er goed uit. Maar achter de hoera-berichten gaat een trend schuil die labels en artiesten op lange termijn niet ten goede komt.

30.10.20

Nieuws

Spotify sluit het derde kwartaal van 2020 af met 320 miljoen maandelijkse gebruikers. Dat is een stijging van 29% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. 144 miljoen gebruikers betaalt momenteel een abonnement (+27%), de rest luistert muziek en podcasts via de gratis versie. Die groei in gebruikers situeert zich zeker niet In Noord-Amerika en Europa: daar kwamen er amper 4% en 1% gebruikers bij. In Zuid-Amerika groeide het platform wel sterk (30% meer gebruikers) en ook de rest van de wereld deed het zeer goed (51% meer gebruikers), met India en Rusland als koplopers.

In Q3 draaide Spotify een omzet van net geen 2 miljard euro. 1,8 miljard daarvan is afkomstig van de abonnementen, een stijging van 15% op een jaar tijd. Na enkele mindere kwartalen stegen ook de inkomsten uit advertenties opnieuw tot 185 miljoen euro. 

bron: Business Wire

bron: Business Wire

Het feit dat het aantal premium gebruikers (+27%) veel sterker stijgt dan de omzet die ze genereren (+15%) wijst op een van de grootste problemen waar Spotify mee kampt. Om meer gebruikers aan te trekken hanteert het platform vaak aggressieve korting- en groepsformules, zoals het Duo of Family abonnement. En om door te breken in groeilanden, waar de doorsnee bevolking het een pak minder breed heeft dan in westerse landen, is de abonnementsprijs vaak heel wat lager. Dat alles leidt tot een verder dalende Average Revenue Per User (ARPU): het bedrag dat 1 abonnee oplevert. Spotify trekt dus steeds meer gebruikers aan, maar die leveren elk individueel steeds minder op, en dat is uiteraard niet naar de zin van platenlabels en artiesten. De ARPU was in het derde kwartaal van 2020 nog € 4,19, opnieuw 10% lager dan het jaar ervoor. Ter vergelijking: in 2016 draaide die ARPU nog rond de 7 euro.

In tegenstelling tot enkele jaren geleden, toen elke vraag over mogelijke prijsstijgingen afgewimpeld werd als 'niet aan de orde', denken ze bij Spotify nu toch wel degelijk na over hun prijszetting. In 7 markten, waaronder België, werd de prijs voor een Family abonnement bijvoorbeeld verhoogd. En Daniël Ek liet verstaan dat er ook voor andere markten en producten hogere abonnementsprijzen zitten aan te komen. Aan het standaard Premium abonnement wil Spotify voorlopig echter niet raken, in tegenstelling tot bv. Netflix, dat onlangs het abonnement in de US opnieuw een dollar duurder maakte.

Daniel Ek maakte tot slot ook nog bekend dat Spotify dit jaar meer dan 4 miljard euro zal uitbetalen aan rechthebbenden (platenfirma's, publishers, beheervennootschappen). In totaal zal het streamingplatform dan zo'n 20 miljard hebben uitbetaald sinds de oprichting in 2006.