VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Spotify koopt Clubhouse-concurrent

Spotify koopt Clubhouse-concurrent

Spotify evolueert steeds verder van muziekstreamingdienst naar volwaardig audioplatform. Sinds een paar jaar zijn de Zweden erg actief en succesvol op de podcastingmarkt, nu zetten ze een nieuwe stap met de overname van een social audio app. De integratie van deze dienst in het streamingplatform biedt mogelijk interessante kansen voor artiesten.

31.03.21

Nieuws

De overname van Betty Labs, de ontwikkelaar van de social audio app Locker Room, was eigenlijk vorige maand al aangekondigd door Spotify-CEO Daniel Ek. In een gesprek met investeerders liet hij vallen dat zijn bedrijf erg geïnteresseerd was in nieuwe sociale toepassingen en dat het de markt van nieuwe audioformats heel nauwlettend in de gaten houdt. 

Locker Room is net als Clubhouse een app om live gesprekken te voeren. Voorlopig is Locker Room vooral populair in sportmiddens, maar daar zal na de overname zeker verandering in komen. Spotify wil naar eigen zeggen atleten, maar ook muzikanten, songwriters en podcasters de mogelijkheid geven om realtime in gesprek te gaan met hun publiek. De exacte verwoording die Spotify hanteert is best interessant: ze spreken consequent over een ‘live audio experience’, niet enkel over ‘live talks’. Dat zou erop kunnen wijzen dat de Zweedse streaminggigant veel meer van plan is met de overgenomen technologie dan enkel rechtstreekse concurrentie met Clubhouse aangaan. Het is geen geheim dat Spotify al langer experimenteert met een plek voor virtuele concerten, dus deze overname zou misschien een nieuwe stap in die richting kunnen zijn.

Maar zelfs als het gewoon blijft bij de integratie van een Clubhouse-achtige toepassing, zijn er best wat opportuniteiten voor artiesten denkbaar. Een live track-by-track bespreking van een nieuw album, een ask me anything-sessie, een live discussie met fans over nieuwe songs of artwork: het zijn maar enkele voorbeelden van hoe artiesten deze nieuwe feature kunnen gebruiken. Centraal staat hier uiteraard de rechtstreekse relatie met fans die artiesten op deze manier kunnen versterken. 

De vraag is nu hoe Spotify precies de Locker Room technologie gaat integreren. Zullen artiesten en andere makers er op een of andere manier voor moeten betalen om de toepassing te gebruiken? En, misschien nog belangrijker: zullen fans moeten betalen om live in gesprek te gaan met hun idolen? Het zou namelijk perfect denkbaar kunnen zijn dat artiesten exclusieve content, Q&A’s etc. gaan aanbieden aan hun fans via zo'n social audio toepassing en daar een bepaalde prijs op plakken. Dat zou een logische aanvullende inkomstenbron zijn; dit model van fan funding wordt vandaag al toegepast in bv. K-pop of op andere Aziatische markten, en is al langer gebruikelijk in de gamingindustrie. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame