VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Spotify blijft verlies draaien in 2020

Spotify blijft verlies draaien in 2020

Het grootste streamingplatform loste haar cijfers voor het vierde kwartaal van 2020. Wat kunnen we daaruit afleiden?

05.02.21

Nieuws

We starten eerst met het goede nieuws. De maandelijkse actieve gebruikers zijn gestegen van 320 miljoen in Q3 naar 345 miljoen in Q4. Daarvan zijn er 155 miljoen betalende gebruikers. Dat zijn er 31 miljoen meer dan het jaar voordien (een stijging van 24%). De overige 190 miljoen gebruikers luisteren via de gratis versie naar muziek en podcasts. 

Tegenover dit stijgend aantal gebruikers staat wel een daling in average revenue per user (de befaamde ARPU). Vrij vertaald is dat het bedrag dat een gemiddelde gebruiker oplevert. De huidige ARPU staat op € 4,26, een daling van 8% tegenover Q4 2019. De ARPU baart de muziekindustrie al een aantal jaar zorgen. Om een idee te geven: vier jaar geleden stond die ARPU nog op € 7.  
 

bron: businesswire

bron: businesswire

Ook de jaarlijkse omzetcijfers blijven stijgen: van €6.76 miljard in het jaar 2019 naar €7.88 miljard in 2020. Maar daaronder sluimert ook een iets donkerder cijfer. Het verlies van Spotify bedroeg in 2020 € 810 miljoen, vier keer meer dan het verlies in 2019. Music Business Worldwide rekende het bedrag om naar € 2,2 miljoen verlies per dag.

Als je dan gaat kijken hoeveel kosten er gemaakt werden, merk je dat er in vergelijking met 2019 een pak meer uitgegeven wordt door Spotify. Er is vooral een enorme stijging merkbaar in het “Sales & Marketing” budget (+ 25%). Het marketingbudget van Spotify springt daarbij ook voor het eerst boven de € 1 miljard. In vergelijking met 2017 is dat marketingbudget bijna verdubbeld. Er werd vooral veel geïnvesteerd in non-muziek audio entertainment. En met succes: 25% van de maandelijkse actieve gebruikers luisterde in Q4 naar een podcast.

bron: Spotify investor filings

bron: Spotify investor filings

Spotify blijft volhouden dat ze in een groeifase zitten, wat hen permitteert om verlies te maken. Wanneer het bedrijf matuurder is zal winst een belangrijkere positie krijgen dan groei, aldus Daniel Ek, maar dat is nog niet voor de komende jaren. 

Tot nu toe leken aandeelhouders zich ook niet al te veel zorgen te maken. De koers van Spotify’s aandelen is doorheen het kalenderjaar gestegen van $152,50 in maart 2020 tot $341,66 op 31 december 2020. Een stijging van 106%. Maar na de publicatie van hun financiële resultaten eerder deze week kreeg het SPOT aandeel wel een serieuze dreun en zakte met 8,2%. 

In tegenstelling tot wat iedereen vermoedde, heeft de pandemie volgens Spotify slechts een kleine impact gehad op de groei in het aantal abonnees. Net als veel andere bedrijven bracht de pandemie in 2020 vooral onzekerheid mee en zet deze onzekerheid zich naar alle waarschijnlijkheid verder in 2021. 

Het volledige persbericht van Spotify kan je hier terugvinden.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame