VI.BE

Spotify & Apple Music schieten in actie om de getroffen muzieksector te helpen

Zowel Spotify als Apple Music werken, elk op hun manier, aan fondsen om getroffen spelers in de muziekindustrie een hart onder de riem te steken. 

08.04.20

Nieuws

Spotify lanceerde op 25 maart het Spotify COVID-19 Music Relief project. Dit project maakt het mogelijk voor organisaties om fondsen te werven. Deze fondsen moeten dienen om getroffen muzikanten, concertzalen, techniekers… financieel te ondersteunen. Spotify zal elke euro die wordt opgehaald matchen. Ze hebben daarvoor $10 miljoen vrijgemaakt. Momenteel werken ze al samen met verschillende erkende organisaties uit VS, UK, Frankrijk,... maar ze willen dit verder uitbreiden naar spelers over de hele wereld. Wil je jouw favoriete organisatie ondersteunen of denk je dat jouw organisatie zoiets op poten kan zetten, rep je dan als de bliksem naar de website van Spotify

Daarnaast ontwikkelt Spotify een tool die het voor artiesten mogelijk maakt om rechtstreeks vanop hun profiel geld op te halen. Deze tool zal zo snel mogelijk worden uitgerold, zo zegt Spotify zelf. Vanop het Spotify-profiel zal het mogelijk zijn om luisteraars door te verwijzen naar een fundraise-pagina van de artiest zelf, naar die van een bevriende artiest in nood of naar een ander initiatief van hun keuze. Daarbij zal Spotify geen enkel deel van de opgehaalde opbrengsten opeisen. Spotify for Artists gebruikers die geïnteresseerd zijn in deze tool kunnen via dit formulier op de hoogte gehouden worden. 

Ook Apple Music maakt werk van een eigen fonds specifiek voor indie-labels, zo verkondigt Rolling Stone Magazine. Apple Music voorziet een fonds van $50 miljoen dat voorschotten beschikbaar om zo de indiesector te voorzien van de nodige cash-flow tijdens de COVID-19 lockdown. Labels en distributeurs, die minimum $10.000 aan Apple Music inkomsten genereren per kwartaal, maken kans om een eenmalig voorschot te krijgen op toekomstige royalty-inkomsten. Om per kwartaal $10.000 aan Apple Music inkomsten te bekomen, zal je als label maandelijks ongeveer 500.000 streams op het platform moeten halen, berekende Music Business Worldwide. 

Om hiervan te kunnen genieten moet je als label of distributeur een rechtstreekse distributie-deal met Apple Music kunnen voorleggen. Kleine labels die hun distributie doen via de major platenfirma’s (The Orchard, ADA, Caroline…) maken dus geen aanspraak op deze maatregel. Labels die daarentegen lid zijn van Merlin, maken wel aanspraak op dit voorschot. Op de effectieve uitrol is het ook hier nog even wachten. 

Spotify lanceert Artist Fundraising Pick

Coronablog