VI.BE

SoundCloud experimenteert met User Centric betaalmodel

SoundCloud experimenteert met User Centric betaalmodel

SoundCloud start vanaf 1 april met zogenaamde ‘user centric’ uitbetalingen van royalty’s voor ongeveer 100.000 artiesten. Andere streamingservices (voornamelijk Deezer) onderzoeken al langer of zo’n verdeelsysteem haalbaar is, maar tot nog toe bleef het bij theoretische modellen. SoundCloud zet de theorie nu als eerste om in de praktijk.

03.03.21

Nieuws

Verdienen artiesten te weinig als hun muziek gestreamd wordt? En als dat zo is, wat is daar de reden voor? Deze discussie woedt nu alweer een hele tijd; het is ook al enkele maanden het onderwerp van een reeks hoorzittingen in het Britse parlement. In het debat rond uitbetalingen door streaming services duikt regelmatig het zogenaamde ‘user centric’ model op, een radicale shift in hoe de inkomsten onder rechthebbenden verdeeld worden. 

Het model dat streaming services vandaag hanteren, wordt ook wel ‘platform centric’ of ‘pro rata’ genoemd. Daarbij wordt het geld dat alle abonnees betalen in één grote pot gestoken en op het einde van elke afrekenperiode wordt die pot verdeeld over alle artiesten die in die periode in een bepaald territorium gestreamd werden. Met andere woorden: een stukje van mijn 10 euro per maand gaat ook naar artiesten die ik in die maand geen enkele keer beluisterd hebt. Niet eerlijk, vinden sommigen: het geld dat een gebruiker betaalt moet verdeeld worden over de artiesten waar die gebruiker naar luistert; vandaar het user centric model.

Deezer experimenteert al langer met user centric, maar tot nu toe bleef het bij theoretische modellen. De labels, die meestal eigenaar zijn van de tracks die op streamingservices worden aangeboden, moeten namelijk akkoord gaan met deze ingrijpende verandering in de manier van zaken doen, en daar blijkt het schoentje toch stevig te wringen. Waarom kan SoundCloud dan plots wél de sprong voorwaartse maken? Simpel: ongeveer 100.000 artiesten die hun muziek op SoundCloud zetten doen dat zonder tussenkomst van een label. Met hen kan SoundCloud dus rechtstreekse afspraken maken. Dat is dan ook de poule van artiesten voor wie SoundCloud nu het user centric experiment start (zelf noemen ze het ‘fan-powered royalties’), de andere artiesten blijven hun royaltyvergoedingen ontvangen via het pro rata model.

Net dit dubbele spoor maakt het experiment zo interessant omdat gelijkaardige artiesten (uit hetzelfde genre en met ongeveer hetzelfde aantal volgers, streams, reposts etc.) uit verschillende betaalmodellen zullen kunnen worden vergeleken. Er is namelijk best wel nog wat onzekerheid of user centric uitbetaling nu echt kan zorgen voor een meer faire verdeling van streaming inkomsten. Er wordt vanuit gegaan dat user centric voordelig kan zijn voor indepent artiesten en meer niche-gerichte genres, maar een aantal studies (o.a. van Deezer zelf) spreekt dat al tegen. Hopelijk brengen de resultaten van deze praktijktest meer duidelijkheid.

SoundCloud lanceerde een microsite rond hun fan-powered model, waar je meer info kan vinden.

Tunecore juni

Reclame