VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Omzet uit opgenomen muziek groeide 11,4% in 2019

Volgens cijfers van onderzoeksbureau MIDiA steeg de wereldwijde omzet van de exploitatie van opgenomen muziek in 2019 naar $ 21,5 miljard. Daarmee kent de muziekindustrie een vijfde opeenvolgende jaar van groei, na anderhalf decennium van zware verliezen.

10.03.20

Nieuws

Elk jaar is het rond deze tijd met spanning uitkijken naar de volledige cijfers van het afgelopen jaar. Het Britse onderzoeksbureau MIDiA maakt er al een tijd een erezaak van om als eerste met resultaten naar buiten te komen.

MIDiA becijferde dat de wereldwijde omzet uit opgenomen muziek (streaming, fysieke verkoop, downloads) vorig jaar $ 21,5 miljard bedroeg. Dat is een stijging t.o.v. 2018 van $ 2,2 miljard of 11,4%. 2019 was dus opnieuw een jaar van groei voor de muziekindustrie. Sinds het dieptepunt in 2014 (toen de wereldwijde omzet nog $ 14,3 miljard bedroeg na  13 jaar van zwaar verlies, vooral in het fysieke segment) kleuren de cijfers dus al 5 opeenvolgende jaren groen. De groei die nu wordt opgetekend, is nog sterker dan de 2 voorbije jaren, toen de muziekmarkt 7,9% (2018) en 9% (2017) groeide.

Zwangere Guy, een van de artiesten op het roster van Universal Music Belgium – wereldwijd blijft Universal nog altijd bij uitstek het grootste label.

Zwangere Guy, een van de artiesten op het roster van Universal Music Belgium – wereldwijd blijft Universal nog altijd bij uitstek het grootste label.

Zoals al enkele jaren de trend is, wordt die groei ook in 2019 vooral aangedreven door stijgende streaminginkomsten. Maar liefst $ 11,9 miljard of 56% van de totale omzet komt uit streaming. In vergelijking met 2018 doen we er nog eens 24% bij wat streaminginkomsten betreft. Toch moeten we bij die cijfers een serieuze kanttekening maken: zowel in 2018 als in 2017 groeide streaming telkens met 30%; de jaren ervoor lag dit percentage nog hoger.

Hoewel er dus nog steeds substantiële groei zit in streaminginkomsten, is die groei al enkele jaren aan het vertragen. Vooral de saturatie van ‘volwassen markten’ als de US, UK, Zweden, Nederland etc. is hiervan de oorzaak. Vreemd genoeg daalde de omzet uit fysiek product (vinyl, cd ...) in 2019 minder snel dan de vorige jaren. Dat zorgde ervoor dat de globale omzet, ondanks dalende groei dus in streaming, nog altijd fors kon stijgen.

De major labels (met Universal duidelijk op kop) zijn nog altijd goed voor ca. 68% van de totale omzet. Maar het snelst groeiende segment is opmerkelijk genoeg dat van de artiesten die geen label hebben en hun muziek rechtstreeks aan de man brengen (zeg maar het ‘Bandcamp-model’). Dat segment was in 2019 goed voor een omzet van $ 873 miljoen of 4% van de volledige markt.

Hoe zit het met de IFPI-cijfers?

Op 24 maart komt de wereldwijde vertegenwoordiger van de platenlabels met haar jaarlijks rapport naar buiten. Dan weten we hoe dicht die 'officiële' cijfers liggen bij de berekeningen van MIDiA. In het jongste rapport (dus cijfers van 2018) sprak IFPI van een totale omzet uit opgenomen muziek van $ 19,1 miljard. MIDiA had het toen over $ 18,8 miljard, een verschil van 'amper' $ 300 miljoen. In een rapport van begin maart gaf de IFPI alvast mee dat Taylor Swift de best verkopende artiest van 2019 was, gevolgd door Ed Sheeran, Post Malone, Billie Eilish en Queen. Die laatste doet het daarmee opmerkelijk genoeg nog een plaatsje beter dan in 2018, het jaar van hun felgesmaakte biopic Bohemian Rhapsody. En Billie Eilish was in 2018 zelfs helemaal nog niet in de top 10 te bespeuren.

En hoe zit het met de Belgische cijfers?

Bij ons worden de officiële cijfers half maart vrijgegeven door de Belgian Entertainment Association (BEA). Het jongste BEA-rapport dateert van 18 juli 2019 en vat de cijfers samen voor de eerste helft van 2019. Toen was de Belgische markt van opgenomen muziek goed voor € 29,1 miljoen, een stijging met 10% t.o.v. de eerste helft van 2018. Ook bij ons is de groei nagenoeg volledig toe te schrijven aan inkomsten uit streaming: in de eerste jaarhelft van 2019 stegen die met 35% in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. Streaming was toen goed voor € 18 miljoen omzet, of 62% van het totaal. Ook inkomsten uit vinyl stegen met 3% naar € 2 miljoen. Afwachten dus wat de totaalcijfers voor 2019 ons leren.


Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame