VI.BE

Nieuwe cijfers over marktaandelen streamingdiensten bekend: China loopt voorop

Nieuwe cijfers over marktaandelen streamingdiensten bekend: China loopt voorop

Onderzoeksbureau MIDiA heeft zojuist haar jaarlijkse ‘Music subscriber market shares’ rapport uitgebracht met gegevens voor 23 DSP’s (digital service providers) in 33 verschillende markten. Wij sommen de belangrijkste wereldwijde trends voor jullie op.

13.12.22

Nieuws

Trend 1

Terwijl de wereld afstevent op een crisis, blijft de markt voor muziekstreaming sterk. Home entertainment doet het meestal goed tijdens recessies, niet in het minst omdat mensen geneigd zijn minder uit te geven aan vrije tijd (uit eten gaan, bars, clubs, enz.) en dus meer tijd thuis doorbrengen. Ondanks tekenen van vertraging op sommige markten blijft de wereldwijde markt voor muziekabonnementen levendig.

Trend 2

Abonnees: halverwege 2022 waren er 616,2 miljoen abonnees, een stijging van 7,1% ten opzichte van eind 2021. In de eerste zes maanden van 2022 kwamen er netto 42,1 miljoen abonnees bij in vergelijking met de 53,8 miljoen een jaar eerder, wat wijst op een vertraging van de wereldeconomie. In 2021 kwamen er echter meer abonnees bij dan in 2020.

Trend 3

Inkomsten: de 12,9 miljard dollar aan inkomsten uit abonnementen die in 2021 werd gegenereerd, steeg met 23,1% ten opzichte van 2020, en het was het eerste jaar sinds 2017 dat de inkomstengroei groter was dan de abonneegroei, wat resulteerde in een stijging van de wereldwijde jaarlijkse ARPU (het bedrag dat een gemiddelde abonnee oplevert) met 1,0%, tot 22,42 dollar.

Trend 4

De groei is echter ongelijk, waarbij China het voortouw neemt. De evolutie van de wereldwijde muziekabonneemarkt begint zich te splitsen tussen de toonaangevende westerse digitale service providers (DSP’s) en die in Azië – met name China. Bijna alle toonaangevende DSP’s blijven een sterke abonneegroei kennen, maar geen enkele meer dan de Chinese DSP’s Tencent Music Entertainment (TME) en NetEase Cloud Music.

Trend 5

Met 187,8 miljoen abonnees in Q2 2022 bleef Spotify veruit de grootste DSP. Zijn marktaandeel is echter gestaag gedaald sinds Q4 2020. Het dalende marktaandeel van Spotify heeft veel te maken met de groei van de Chinese markt (waar Spotify niet actief is). In Q4 2021 haalde TME Amazon Music in om de derde grootste DSP wereldwijd te worden, en in Q2 2022 had het 82,7 miljoen abonnees (13,4% marktaandeel). China is al lang ’s werelds tweede grootste abonneemarkt en is op weg om binnenkort de VS te overtreffen als ’s werelds grootste markt.

Trend 6

Amazon Music was de vierde grootste DSP, met 82,2 miljoen abonnees, en YouTube Music was vijfde, met 55,1 miljoen. Beide wonnen aandeel tussen Q2 2021 en Q2 2022 en groeiden sneller dan de totale markt. Terwijl YouTube en Amazon in 2022 allebei aan marktaandeel wonnen, zij het in een afnemend tempo, daalde het marktaandeel van Apple Music met 1,2% ten opzichte van Q2 2021.

Conclusie

De wereldwijde markt voor muziekabonnees nadert een scharnierpunt, waarbij de vertraging in de rijpe, westerse markten in contrast staat met de dynamischer groei in andere regio’s. Het is realistisch te veronderstellen dat de wereldwijde recessie zal leiden tot een zekere vertraging van de groei in 2023, ook al blijft de sector verder veerkrachtig.

De vertragende groei zou de katalysator moeten zijn voor wat nu moet gebeuren, vooral in de ontwikkelde markten: het ontsluiten van groeizones door differentiatie. Westerse DSP’s zijn erin geslaagd te groeien met grotendeels ongedifferentieerde productvoorstellen. Houders van muziekrechten moeten creatieve manieren onderzoeken waarop zij hun DSP-partners kunnen voorzien van gedifferentieerde inhoud, zodat zij specifieke consumentensegmenten kunnen bedienen en zo extra groei binnen deze segmenten kunnen ontwikkelen. 


Heb je interesse in het volledige rapport? Dan kan je hier terecht.