VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Music Is The Answer: Op weg naar een lokaal muziekbeleid

Music Is The Answer: Op weg naar een lokaal muziekbeleid

Elke artiest begon ooit in de eigen gemeente. Vanuit dat idee zetten we ons bij VI.BE al jaren in voor de ondersteuning van gemeenten en steden bij de ontwikkeling van een lokaal muziekbeleid. Om een beeld te krijgen van hoe zo’n traject er kan uitzien, besloten we de afgelopen 3 jaar 3 gemeenten te volgen in hun parcours. Duik mee in de trajecten van Mol, Sint-Niklaas en Diest!

01.10.24

Nieuws

Alleen al in Vlaanderen zijn er meer dan 550.000 muziekbeoefenaars. Reken er dus maar op dat ook in jouw gemeente de muzikanten, dj’s en producers talrijk aanwezig zijn. En laat dat nu net de reden zijn waarom een muziekbeleid een echte meerwaarde kan zijn. Elke artiest begint in eigen gemeente. Het is in repetitieruimtes dicht bij huis, op lokale podia en gesteund door het thuispubliek dat een droom begint te rijpen.

De afgelopen jaren verdiepten we ons bij VI.BE in de vraag hoe je concreet aan de slag kan gaan om zelf een muziekbeleid te ontwikkelen. In onze Music is the answer inspiratiegids brengen we alle info die je nodig hebt samen. Maar daarnaast werd het hoog tijd om ook eens concrete praktijkvoorbeelden aan te bieden.

Het plan was simpel: we selecteren 3 gemeenten - Diest, Sint-Niklaas en Mol - die elk hun eerste stapjes zetten richting een (sterker) muziekbeleid, gaan 3 jaar op rij op de koffie voor een interview en volgen in tussentijd het reilen en zeilen van al wat er lokaal beweegt rond muziek. Een werk van lange adem, net als een muziekbeleid zelf, maar dat wel alle facetten van het traject in beeld brengt, inclusief alle ups & downs.

Het traject naar een lokaal muziekbeleid zal voor iedere gemeente anders zijn: andere mensen, andere belemmeringen, andere kansen, noem maar op. Maar de sporen die bewandeld worden, zoals het creëren van visie, inzetten op infrastructuur, speelkansen, netwerking of jeugd(welzijns)werk, komen in deze 3 video’s overal terug en vormen zo telkens een rode draad.

Mol


Mol is de enige gemeente waar we het eerste van de drie interviews afnamen vóór hun Popraad plaatsvond. Vanuit het Cultuurcentrum 't Getouw was het enthousiasme groot om de lokale artiest te leren kennen, hun noden te achterhalen en te ontdekken welke rol het CC kon opnemen in het lokale muzieklandschap. 


De Popraad werd met zo’n 60 aanwezigen en 111 enquêteresultaten (destijds een record) een groot succes! Naast interessante inzichten en enkele verfrissende ideeën werd de Popraad ook onthaald als een waardevol netwerkmoment. De ambitie was dan ook groot om meteen aan de slag te gaan met de resultaten. 


Deze ambitie werd echter een halt toegeroepen door de herstructurering van de Cultuurafdeling, waardoor het personeel de prioriteiten moest verleggen en er ook enkele personeelswissels zouden volgen. Zo krijgen we drie jaar op rij een nieuw gezicht voor de camera. Een realiteit die veel ambtenaren zullen herkennen. Maar ook hier pluimen, want ondanks de onzekerheid die deze periode met zich meebracht, werden er alsnog mooie resultaten geboekt, zoals de opstart van een succesvolle reeks jamsessies onder de naam ‘MarMolade’ en een bovenlokale editie van Lokale Helden, in samenwerking met IGS Stuifzand. 


Sinds begin 2024 heeft het CC met Fran Labarque een nieuwe programmator. Het ondersteunen van de lokale muziekscene staat naar eigen zeggen nog “ver van haar bed”, maar het doel is absoluut om de ingeslagen weg verder te bewandelen, al is het mogelijk wat trager dan aanvankelijk verhoopt. De ambitie bleef doorheen de jaren dan ook ongewijzigd: artiesten moeten zich gesteund voelen door de gemeente, trots kunnen zijn dat ze van Mol zijn en niet meteen naar Brussel, Leuven of Antwerpen hoeven te verhuizen om iets te kunnen doen met hun muziek.

Accepteer cookies om deze embed te bekijken.

Sint-Niklaas


In mei 2018 was Sint-Niklaas een van de eerste gemeenten waarmee we een Popraad organiseerden. Dat er iets broeide bleek meteen door de grote opkomst die avond.


De opening van drie gloednieuwe, perfect uitgeruste repetitieruimtes in 2022, gebouwd door de stad en uitgebaat door OJC Kompas, was een eerste mooi resultaat, maar bleek pas het begin. Ook het voormalige rockconcours Lawijtstrijd werd van onder het stof gehaald en Den Eglantier kende een grondige renovatie tot een ware hotspot voor jeugdcultuur, waar ook muziek een belangrijke plek inneemt.


De echte versnelling kwam er echter pas in 2023, toen de Week van de Belgische muziek in Sint-Niklaas een extra feestelijk cachet kreeg. Niet alleen organiseerden diverse muziekorganisaties uit de stad een hele week uiteenlopende concerten van Belgische artiesten, ook Studio Brussel streek naar in de Wase hoofdstad en zond een hele week uit vanuit De Casino. Het succes van deze week maakte voor het eerst duidelijk bij het stadsbestuur wat een muziekbeleid kan betekenen voor een stad, niet alleen stadspromotioneel, maar ook als verbindende kracht. 


Sinds twee jaar wordt er onder de noemer Sint-Niklaas muziekstad 2030 gewerkt aan een visie. Het verhaal dat in 2018 vertrok vanuit jongerencultuur bij Charlotte Van Cleemput en werd opgetild naar een breder vrijetijdsverhaal door Tijl Wymeersch, bestaande uit fragmentarische acties, staat vandaag onder de verantwoordelijkheid van clustermanager cultuur en vrije tijd Veerle Vermeulen, die het muziekbeleid tot een transversaal verhaal wil brengen waarrond diverse partners kunnen gaan samenwerken.


Een unieke inkijk in het traject van Sint-Niklaas? Ontdek het allemaal in deze video. 

Accepteer cookies om deze embed te bekijken.

Diest

De oproep aan lokale artiesten voor de Diestse Popraad in 2019 luidde: “Samen met jullie gaan we op zoek naar de noden, wensen, dromen en ideeën van de Diestse muzikanten. Dit met het oog op een ijzersterk lokaal muziekbeleid.”

Fast forward naar 2022, wanneer Jeroen Sels van de Jeugddienst ons met open armen verwelkomde en we de toestemming kregen om hen 3 jaar lang te volgen doorheen hun muzikale zoektocht. 

We zien het prille muziekbeleid in Diest evolueren van het ad hoc inspelen op uitdagingen en opportuniteiten, naar het ontwikkelen van een duurzame visie en een integraal muziekbeleid. Meer nog, we zien niet alleen het beleid, maar ook Jeroen als mens en de invulling van zijn job evolueren. 

Als er één ding is dat de video aantoont, dan is het wel het effect van voortschrijdend inzicht, en hoe het ontwikkelen van beleid een traject is, waarbij het oké is om zijwegen in te slaan. Waar er eerst nog wordt gedacht aan het organiseren van thematische Popraden en sporadische optredens voor lokaal talent, zien we het traject in Diest evolueren naar enerzijds een duurzaam project vanuit JH Tijl met bovenlokale ambities, LAB-T, en daarnaast een gloednieuwe en volwaardige experimenteerplek voor jongeren, genaamd Textuur. Een plek waar Diestse jongeren hopelijk herinneringen voor de rest van hun leven gaan maken.

Een unieke inkijk in het traject van Diest? Ontdek het allemaal in deze video. 

Begin december lanceren we de laatste video, die van Mol.


Accepteer cookies om deze embed te bekijken.

Lotto kerst 24 (optie 3M)

Reclame