VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Livestreamen: de rechtenkwestie

We kregen de afgelopen weken heel wat vragen over livestreams op YouTube, Facebook en Instagram. We overlopen enkele principes.

07.05.20

Nieuws
© heshan perera

© heshan perera

Wanneer je gaat streamen via een platform, is het de verantwoordelijkheid van dat platform om in orde te zijn met het auteursrecht. YouTube en Facebook zijn extra streng geworden sinds de inwerkingtreding van de nieuwe Europese Richtlijn over auteursrechten en naburige rechten in de digitale ééngemaakte markt. Daarin wordt de verantwoordelijkheid om beschermde muziek te blokkeren verhoogd. Wanneer ze twijfelen of het gebruiken van muziek in een video toegelaten is, gaan ze uit voorzorg blokkeren.

Zowel Facebook (en bij uitbreiding Instagram) als YouTube hebben nochtans een deal gesloten met Sabam om streaming op hun platform mogelijk te maken. Het posten, afspelen en delen van beschermde nummers is daardoor mogelijk gemaakt. Ook livestreamen zou daaronder vallen. Unisono deelt in dit bericht mee dat zolang de coronamaatregelen van kracht zijn, je ook kan livestreamen op platformen die geen licentie hebben afgesloten. Zoom heeft bijvoorbeeld nog geen licentie afgesloten met Sabam, maar een online party moet dus mogelijk zijn. De voorwaarde is wel dat je geen commercieel doel beoogt bij het opzetten van de livestream. Wanneer je een paywall instelt of de uitvoerende artiesten betaalt, heb je wel een licentie nodig. Die kan je hier aanvragen. 

Hoe komt het dan dat gratis livestreams geblokkeerd worden door Facebook en YouTube? Het zijn meestal de rechthebbenden, vaak vertegenwoordigd door labels en publishers, die platformen verzoeken om de content te blokkeren. De platformen beschikken ook over technologieën om beschermd werk te herkennen (content-ID), waardoor inbreuken redelijk snel worden opgespoord. Bij het opvoeren van een live performance, zal een livestream niet snel geblokkeerd worden, al kan het brengen van een cover toch ook voor implicaties zorgen. Het is dus veiliger om enkel eigen repertoire te spelen.

Vooral bij dj-sets, waar gebruik wordt gemaakt van opgenomen muziek, doen zich problemen voor. Aangezien PlayRight en SIMIM geen mandaat hebben om licenties af te sluiten voor online gebruik, ligt die nog steeds bij de eigenaars van de masteropnames, vaak zijn dat de platenfirma’s. Het recht om de beschermde opnames te koppelen aan bewegende beelden (synchronisatie) zit dan ook exclusief bij hen. 

Wat kan je doen als je livestream toch geblokkeerd wordt? De gemakkelijkste oplossing is gewoon terug opnieuw beginnen met het volgende nummer in je set. Wanneer dit niet helpt, neem je best rechtstreeks contact op met het platform. Je moet wel opletten; vanaf drie inbreuken kan je profiel zelfs geblokkeerd worden. Om helemaal zeker te zijn dat je livestream ongestoord kan doorgaan zal je een licentie nodig hebben die je dan kan voorleggen om aan te tonen dat je effectief toestemming hebt om de beschermde werken te gebruiken en (af) te spelen in jouw livestream. Om safe te zijn moet je voor de hele tracklist rechtstreeks met de labels en publishers onderhandelen. In de praktijk is dit quasi onmogelijk, zeker omdat livestreams een impulsief karakter hebben en de tijd dus ontbreekt.

Conclusie: met een beetje geluk kan de livestream ongestoord doorgaan en achteraf ook blijven staan. Indien je stream geblokkeerd wordt, kan je er ook maar weinig tegen doen, behalve rechtstreeks licenties afsluiten en deze voorleggen aan het platform. 
 

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame