VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Jongste cijfers over marktaandelen streamingdiensten bekend

Met meer dan 400 miljoen abonnees in het eerste kwartaal van 2020 is de streamingmarkt groter dan ooit. Onderzoeksbureau MIDiA becijferde hoe de taart verdeeld is en welke service het meest gegroeid is.

02.07.20

Nieuws
© igor miske

© igor miske

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar groeide het aantal abonnees met 30% of 93 miljoen. Meer abonnees betekent ook meer omzet uit streaming, zou je denken. Dat klopt ook, maar toch zagen we de groei uit streaminginkosmten vorig jaar dalen. Doordat streamingdiensten goedkope studenten- en familieabonnementen aanbieden en lagere abonnementsprijzen hanteren in landen met een minder kapitaalkrachtige populatie, daalt de zgn. ARPU, het bedrag dat een gemiddelde abonnee oplevert. Dat fenomeen is niet nieuw, maar werd het afgelopen jaar wel erg zichtbaar.

Spotify blijft in Q1 2020 de absolute markleider met 32%. Dat is exact hetzelfde marktaandeel als dezelde periode vorig jaar; een opmerkelijke prestatie gezien de enorme concurrentie. Apple Music groeide wel in absolute cijfers, maar moet toch een paar procenten marktaandeel inleveren: van 21% in Q1 2019 naar 18% nu. Amazon Music groeide zowel in absolute cijfers als in marktaandeel: van 13% in dezelfde periode vorig jaar naar 14% in Q1 2020.

De vierde grootste speler wereldwijd is Tencent met 11% marktaandeel. Dit cijfer is ronduit indrukwekkend, omdat het bijna volledig aan China toe te schrijven is. YouTube Music heeft nu 6% marktaandeel, een verdubbeling op 2 jaar tijd. De muziekstreamingdienst van Google is daarmee de sterkste groeier.

Hoewel alle grote streamingdiensten min of meer dezelfde muziekbibliotheek aanbieden (anders dan bij bv. videostreaming), beginnen we toch een verschil in positionering te zien. YouTube Music doet het vooral goed bij Millenials en Generatie Z. Amazon Music lijkt het dan weer vooral bij een ouder publiek goed te doen. Spotify en Apple Music blijven de ‘mainstream’ diensten.

Lees ook het volledige artikel Music Subscriber Market Shares Q1 2020.

Promo adverteren

Reclame