VI.BE

IFPI jaarrapport 2020: $ 21,6 miljard omzet voor platenindustrie

IFPI jaarrapport 2020: $ 21,6 miljard omzet voor platenindustrie

In 2019 rapporteerde IFPI nog een totale globale omzet voor de platenindustrie van $ 20,2 miljard. In het afgelopen jaar groeide de markt met 7,4%. Inkomsten uit streaming waren in 2020 goed voor 62,1% van de totale omzet. 

23.03.21

Nieuws

Vorige week becijferde MIDiA nog een wereldwijde omzet uit opgenomen muziek van zo’n 23 miljard dollar. Dit ‘officiële’ rapport van IFPI (dat geen rekening houdt met de omzet van kleinere independents die geen lid zijn en artiesten die hun muziek zelf distribueren) houdt het op 21,6 miljard. Mark Mulligan wijst erop dat de kloof tussen de MIDiA-cijfers en die van IFPI steeds groter wordt. Dat is toe te schrijven aan de steeds belangrijker wordende markt van niche-independents en onafhankelijke artiesten.

We zetten even de belangrijkste cijfers en trends uit het jongste IFPI-rapport (trouwens met Angèle op de cover naast o.a. BTS, Dua Lipa en The Weeknd) op een rijtje:

  • Globale groei van omzet voor de platenindustrie van 7,4%. Groene cijfers dus, maar die groei is wel beduidend kleiner dan de +8,2 die we vorig jaar konden optekenen of de groei van 9,7% in het jaar. 
  • Die tragere groei is o.a. toe te schrijven aan een significante daling (-10%) van de inkomsten uit naburige rechten. Die krijgen de platenfirma's bv. als hun opnames afgespeeld worden in publieke ruimtes, horeca etc. Hier speelt dus duidelijk het corona-effect.
  • Inkomsten uit betalende streamingabonnementen stegen opnieuw, dit keer met 18,5%. Maar deze groei is lager dan vorig jaar (+23%) en het jaar ervoor (+33%). De trend van vertragende groei uit streaming blijft zich dus verderzetten. De totale streaminginkomsten (ad-supported en betalend) waren vorig jaar goed voor $ 13,4 miljard.
  • Streaming was in 2020 goed voor meer dan 62% van de totale omzet.
  • Inkomsten uit fysieke dragers zakken verder weg, afgelopen jaar met 4,7%.
  • Latijns-Amerika was opnieuw de snelst groeiende regio: +15%, Europa groeide met 3,5%.
bron: IFPI

bron: IFPI

BTS was wereldwijd de best verkopende artiest, gevolgd door Taylor Swift, Drake, The Weeknd en Billie Eilish. Meest gestreamde en gedownloade single was ‘Blinding Lights’ van The Weeknd, op het vlak van albums deed ‘Map Of The Soul: 7’ van BTS het beduidend beter dan de concurrentie.

Nog een kleine kanttekening: als we écht willen weten hoeveel muziekopnames in totaal opbrengen voor àlle rechthebbenden, dan moeten we niet alleen naar de IFPI-cijfers kijken, maar ook naar de inkomsten uit auteursrechten. Als je bij de inkomsten van de platenfirma’s ook de inkomsten van de beheersvenootschappen én de publishers optelt, dan krijg je het hele plaatje te zien. Die belangrijke oefening maakte Will Page, voormalig Chief Economist van Spotify en auteur van het boek ‘Tarzan Economics: Eight Principles in Pivoting through Disruption’, dat in april verschijnt. De meest recente beschikbare cijfers, die voor 2019, tonen op die manier een totale omzet voor labels, beheersvennootschappen en publishers van bijna 32 miljard dollar. Inkomsten uit auteursrechten waren goed voor bijna 12 miljard. We mogen ervan uitgaan dat vooral dit cijfer in 2020 zwaar onder druk zal komen te staan, alleen al door het wegvallen van massaal veel evenementen ten gevolge van de coronacrisis.

MIDiA becijfert omzet uit opgenomen muziek van $ 23 miljard in 2020

Sterke groei voor onafhankelijke labels en artiesten in 2020

Wereldwijde muziekmarkt groeit verder, streaming vertraagt

download het IFPI-rapport voor 2020
Lotto - Meet & Greet Equal Idiots - April 2021

Reclame