VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Hoe gaat het met de Belgische muziekindustrie?

Naar aanleiding van de MIA's (op donderdag 6/2 uitgereikt door VRT en VI.BE) wordt de Belgische muziekindustrie van naderbij bekeken. Hoe is het ermee gesteld in dit streamingtijdperk?

11.02.20

Nieuws
michel van buyten

michel van buyten

Radio 1 sprak afgelopen weekend in De Ochtend met Michel Van Buyten, voormalig MD van Sony Music Benelux, tegenwoordig actief met zijn eigen music services company Classic.Agency. Zijn de MIA’s vandaag nog relevant? En wat is de impact van streaming op de Belgische markt?

De MIA’s blijven volgens Van Buyten een ideaal moment voor de muziekindustrie om ‘de coryfeeën’ te vieren en vooral om projecten waar het afgelopen jaar intensief is op gewerkt (en waar dus vaak ook veel werd in geïnvesteerd) in de spotlights te zetten. De impact ervan was tot voor kort altijd direct voelbaar in de (fysieke) verkoop: wie won, verkocht de dag erna bij wijze van spreken een paar duizend cd’s extra of kwam opnieuw in de charts terecht. In het streamingtijdperk is die impact iets minder rechtstreeks voelbaar, maar de relevantie van dergelijke awards voor bv. de live markt blijft bestaan.

Lees ook:

Duidelijk MIA-effect in Vlaamse charts

Als het over streaming gaat, is Van Buyten trouwens erg duidelijk: voor sommige artiesten en genres ligt de evolutie van fysiek product naar streaming iets moeilijker, maar streaming is nu eenmaal de nieuwe realiteit die we moeten omarmen. De Belgische markt is vorig jaar 10% gegroeid, en dat is volledig te danken aan streaming. Labels wereldwijd boeren sinds 2014 opnieuw erg goed dankzij almaar stijgende streaminginkomsten. Toch wijst Van Buyten terecht ook op het feit dat streaming ‘tragere inkomsten’ genereert. Het duurt weken, maanden, soms jaren om voldoende aandacht op te bouwen en zo genoeg streams bij elkaar te harken om investeringen terug te verdienen. In het nieuwe ecosysteem moet een artiest of label constant relevantie creëren, bv. via sociale media of slimme campagnes in samenwerking met de streamingdiensten.

We moéten wel positief zijn. Streaming is de nieuwe realiteit.

michel van buyten

Een belangrijke evolutie vindt Van Buyten dat dankzij streaming oudere releases (back catalogue) opnieuw massaal wordt beluisterd. Op dat punt lijken de cijfers hem toch enigszins tegen te spreken: de top 5 van meest gestreamde tracks op Spotify in het afgelopen decennium (!) zijn niet ouder dan 3 jaar. Het belang van streaming voor deep catalogue moet dus misschien enigszins genuanceerd worden, maar uit onderzoek blijkt wel dat oudere leeftijdsgroepen momenteel massaal aan het streamen slaan. Dat, zo veronderstelt men, zal ervoor zorgen dat classics en oudere releases inderdaad veel meer gestreamd zullen worden op korte termijn. 

Hoe zit het nu eigenlijk met die veelbesproken inkomsten uit streaming? Michel Van Buyten gaat bij 1.000.000 streams uit van een opbrengst van € 3.000 voor de artiest. In een kleine markt als de onze is het op die manier erg lastig om de gemaakte investeringen terug te verdienen. MIA-genomineerden Zwangere Guy of Brihang zouden in een fysieke wereld makkelijk goud (10.000 ex.) of platina (20.000 ex.) gehaald hebben met hun album. Maar de streamingrealiteit leert dat er in België onvoldoende streams worden gegenereerd om dat equivalent te bereiken op een heel jaar tijd. Het belang van live shows blijft dus ontzettend groot; Van Buyten laat trouwens terecht vallen dat ook dat segment zwaar onder druk staat door de besparingen van de Vlaamse regering. Ook inkomsten uit merchandise, auteursrechten/publishing etc. blijven wezenlijke onderdelen van het businessmodel van een artiest.

Eén probleem is alvast opgelost: sinds vorig jaar zijn beide grote streamingplatformen (Spotify en Apple Music) echt actief in België, met een lokale homepage, lokale playlists met lokaal repertoire etc. Volgens Van Buyten is het nu aan de markt, de muzieksector, de artiesten, de labels om er samen met de streaming services voor te zorgen dat dat hele ecosysteem even levendig wordt als in andere territoria. Spotify liet al weten dat het aantal gebruikers in België in elk geval gigantisch snel aan het groeien is; we halen de achterstand ten opzichte van Nederland in snel tempo in. 

Michel Van Buyten ziet de toekomst vrij rooskleurig in. Sinds de grote streaming services op onze markt actief zijn, nemen ze heel wat initiatieven om samen met de sector projecten op poten te zetten en ook de artiesten zelf houden zich veel meer bezig met efficiënte streaming strategieën. “We moéten wel positief zijn”, concludeert Van Buyten. Streaming is de realiteit, aan de muziekindustrie om er op een goeie manier mee aan de slag te gaan.

Beluister het volledige interview op Radio 1 Select. Michel Van Buyten mocht het ook uitleggen in De Markt op één.


Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.

Amplo maart '24

Reclame