VI.BE

Hoe blackwave. het tot op de soundtrack van FIFA 23 schopte

Met hun single a-okay voegt blackwave. zich dit jaar samen met Stromae en Lous and the Yakuza bij de exclusieve lijst van Belgische artiesten die op de soundtrack van FIFA 23 staan. Hoe deze gigantische game bij de Antwerpse rappers terechtkwam, vroegen we aan manager Bert De Swert van Rockoco, publisher Jorne Ceuterick van Strictly Confidential en Nikolaas De Belie van Believe en TuneCore.

anton de boes

22.09.22

Nieuws

FIFA, het spel van EA sports, staat sinds 1998 (toen met Song 2 van Blur) bekend om zijn spraakmakende soundtracks, en ook dit jaar is dat niet anders met onder andere Phoenix, Rosalia, Gorillaz en Stromae. Artiesten die in het verleden deel uitmaakten van de game spreken niet zomaar van een waar FIFA effect, meer dan ooit bereik je met zo’n soundtrack een wereldwijde nieuwe fanbase. 

Voor Bert De Swert, manager van blackwave. bij Rockoco, kwam de toevoeging van het nummer aan de nieuwe game dan ook als een enorme verrassing, maar de timing kon niet beter zijn. Het album ‘no sleep in LA’ van blackwave. dat uitkwam op 9 september kent al een enorm succes, met zelfs een eigen parfum. Deze extra erkenning van FIFA bevestigt alleen maar hoe goed ze bezig zijn. a-okay kwam als single uit op 9 juni en wordt al 16 weken lang gedraaid op Radio 1 en StuBru. De volgende singles stonden al klaar, maar dankzij het nieuws van FIFA kan a-okay gerust nog wat langer in leven blijven als single. 

Bovendien past deze FIFA soundtrack ook perfect in de bredere internationale strategie waar de band al lang op werkt. Voor deze song trokken Willem Ardui en Jean Atohoun bijvoorbeeld naar LA en werkten ze samen met de Amerikaanse rapper Abhi The Nomad.  De single werd ondertussen ook opgenomen in de playlist van BBC radio en verschillende internationale promo-agenten voeren mee campagne voor de nieuwe plaat. 

Maar hoe komt blackwave. dan in FIFA terecht?

Voor een antwoord op die vraag moeten we bij Nikolaas De Belie, hoofd van Believe en TuneCore Benelux, zijn. TuneCore, één van ‘s werelds grootste aggregators, staat in voor de online distributie van artiesten. Maar wat doet het overkoepelende Believe juist? Believe biedt verschillende label services aan aan independent artiesten en labels over de hele wereld en sinds kort dus ook met een tak in de Benelux. 

blackwave. werkt samen met Believe voor hun online distributie en voor syncing van hun masters. Believe heeft een schatkist aan contacten met gameproducenten, productiehuizen en reclamebureaus over de hele wereld. Zij staan in direct contact met EA Sports en hebben blackwave. voorgedragen als artiest voor deze editie van FIFA. De focus van EA is meestal heel erg op de US gericht. Dat een artiest uit LA een feature had was dus zeker wel een voordeel.

Believe gebruikt hun netwerk en marketingtools ook om het FIFA effect verder uit te spelen. Zo werken zij ook actief op internationale playlist pitching, wat voor blackwave. specifiek betekent dat ze bijvoorbeeld in playlists als Mellow Bars met 1.2 miljoen volgers opgenomen worden. De volgende maanden wordt hier nog verder aan gewerkt, en hopelijk komen daar nog een heleboel playlists bij. Believe gaat dus verder dan enkel distributie, en bouwt ook het digitale verhaal volledig mee uit. Als opkomend artiest kan je via TuneCore ook ‘geupstreamed’ worden naar een bredere omkadering en ondersteuning vanuit Believe waarbij je 100% eigenaar blijft van je muziek.  

Hoe kan je als opkomende artiest een sync-deal sluiten? 

Jorne Ceuterick van Strictly Confidential is publisher van onder andere blackwave. en is vooral bezig met syncs. Een sync of synchronisatie is wanneer muziek gekoppeld wordt aan bewegende beelden zoals games, series, films of reclame. Hij weet dus als geen ander hoe je jouw muziek tot in een game, film of reclame krijgt.

Sync gaat vaak over korte fragmenten in reclame of in films die specifiek moeten passen bij de setting. In veel gevallen is er ook een vertelstem die bovenop de muziek spreekt. Om die reden is het absoluut cruciaal dat je bij de mix van je songs telkens een instrumentale versie vraagt, of beter nog: alle stems, zodat je daar later zelf nog mee aan de slag kan. Voor FIFA moesten er bijvoorbeeld een aantal woorden opnieuw ingezongen worden die te controversieel waren voor EA Sports. Als alles analoog gemixt wordt op tape wordt dat natuurlijk ongelooflijk moeilijk om die aanpassingen nog te doen.

Daarnaast moet je als publisher ook contacten onderhouden met music supervisors (zij staan in voor het vinden van de juiste soundtrack) van games, productiehuizen, reclamebureaus om jouw artiesten te pitchen. 

Als je zelf mails rondstuurt als artiest zijn er een aantal tips waar je best rekening mee houdt. Probeer telkens de juiste contactpersoon te vinden en niet zomaar naar info@ te mailen. Hou je mails kort en zorg dat alles eenvoudig te beluisteren is (en er dus niets gedownload moet worden). Beperk je tot je beste songs en knip eventueel een intro van je song als die te lang duurt zodat je mensen met heel weinig tijd meteen kan overtuigen. 

Heb je nog meer vragen over sync of jouw muziekproject in het algemeen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met ons via advies@vi.be

Wat is sync?

Een sync onderhandelen

Repetitieruimtes launch

Reclame