VI.BE

Facebook betaalt advertentie-inkomsten uit aan artiesten en labels

Goed nieuws uit het Meta-kamp: artiesten en labels van wie de muziek gebruikt wordt in user generated video’s op Facebook en Instagram krijgen binnenkort een deel van de advertentie-inkomsten uitbetaald. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in Zuckerberg-land...

10.08.22

Nieuws

Meta heeft al langer deals met de belangrijkste platenfirma’s en distributeurs waardoor gebruikers op Facebook en Instagram op een legale manier muziek kunnen toevoegen aan hun video’s. Die platenfirma’s (en dus ook de artiesten) worden vergoed per keer dat hun tracks gebruikt worden in user generated video’s. Maar uiteraard worden aan veel van die video’s ook advertenties gekoppeld, en de inkomsten daarvan werden tot nu toe niet op een faire manier verdeeld.

Daar komt nu dus verandering in. Meta kondigde aan dat de advertentie-inkomsten voortaan verdeeld zullen worden over de creators van de video’s, de rechthebbenden van de muziek die gebruikt wordt en Meta zelf. Addertje onder het gras: de nieuwe regeling geldt enkel voor video’s van meer dan 60 seconden, en enkel op Facebook. Creators krijgen 20% van de advertentie-inkomsten en de resterende 80% wordt verdeeld over de rechthebbenden van de muziek en Meta.

Universal-baas Sir Lucian Grainge is duidelijk zeer blij met dit nieuws, maar de aankondiging komt er wel op het moment dat er tussen Meta en een aantal andere grote spelers in de muziekindustrie een serieus haar in de boter zit. Het Zweedse muziekproductiebedrijf Epidemic Sound spande een rechtzaak van 142 miljoen dollar aan tegen Meta, omdat er op Facebook en Instagram muziek van het bedrijf beschikbaar is zonder dat daarvoor een overeenkomst gesloten zou zijn. Kobalt Music Publishing heeft dan weer al hun muziek van Facebook en Instagram laten verwijderen. Het bedrijf is eigenaar van zo’n 700.000 songs, waaronder muziek van grote namen als Childish Gambino, Beck, Erykah Badu, Lorde, Paul McCartney en vele anderen. De bestaande deal tussen Kobalt en Meta liep af, en volgens Kobalt kwamen ze niet tot een nieuwe overeenkomst die voor beide partijen gunstig was. Benieuwd hoe snel Meta water bij de wijn zal willen doen...

Repetitieruimtes launch

Reclame