EMMA roept op tot wijzigingen in artist tax belasting voor Europese tourende artiesten
Terwijl Amerikaanse artiesten profiteren van royale vrijstellingen bij tournees door Europa, worden Europese artiesten gedegradeerd tot verliezers op anders winstgevende tournees. De European Music Managers Alliance (EMMA) sluit zich aan bij IAO, IMPALA, FIM, EMEE, Live DMA en Liveurope en roept op tot gelijke kansen en een gelijk speelveld.
Het Europees Parlement wordt opgeroepen om de financiële lasten voor tourende muzikanten te verlichten door de manier waarop de lidstaten artist tax belasting heffen te herzien en te standaardiseren.
De oproep wordt geleid door EMMA, de overkoepelende organisatie voor meer dan 3.000 muziekmanagers in heel Europa, die een brief aan Europarlementariërs en EU-commissarissen over deze kwestie hebben gecoördineerd. De brief wordt gesteund door een groot aantal vertegenwoordigende organisaties van artiesten, muzikanten, onafhankelijke labels, podia, clubs, festivals en muziekexportkantoren.
Artix tax belasting wordt gewoonlijk ingehouden als een percentage van het brutobedrag van een artiest wanneer hij optreedt in het buitenland. Theoretisch biedt ze een garantie voor eventueel verschuldigde belastingen in het land van verdienste. Bij de toepassing ervan wordt echter geen rekening gehouden met de werkelijke kosten en winstgevendheid van het touren.
Als gevolg hiervan zullen veel artiesten - die al te maken hebben met dramatisch stijgende kosten voor optredens, vervoer, accommodatie en verzekering - te veel belasting betalen, wat resulteert in verdere tekorten of sterk verminderde winsten.
Deze situatie wordt nog verergerd door het gebrek aan uniformiteit bij het terugvorderen van deze te veel betaalde bedragen. Als gevolg hiervan worden kleine en middelgrote artiesten, die niet over de middelen beschikken om hun geld terug te vorderen, onevenredig hard getroffen.
Ter vergelijking: Amerikaanse artiesten die in Europa spelen, profiteren van internationale verdragen waardoor er geen bronbelasting wordt geheven totdat ze een bepaalde drempel overschrijden - meestal €20.000.
“Sinds de pandemie en de oorlog in Oekraïne zijn de kosten die Europese artiesten moeten maken om live shows te geven enorm gestegen. Tot het punt dat touren door Europa financieel onzeker is geworden, vooral voor kleine en middelgrote artiesten die een publiek aan het opbouwen zijn. Een toch al onmogelijke situatie wordt nog verergerd door de oneerlijke en discriminerende manier waarop bronbelasting wordt geïnd.
Wij geloven dat het Europees Parlement de macht heeft om deze uitdagingen te verlichten. Als Europarlementariërs meer culturele diversiteit en economische activiteit willen stimuleren door grensoverschrijdende live tournees, dan is het noodzakelijk dat het huidige systeem van bronbelasting wordt herzien en dat Europese artiesten op gelijke voet komen te staan met hun Amerikaanse tegenhangers.”
- Jess Partridge, uitvoerend directeur van de European Music Managers Alliance
EMMA beveelt aan om Europese artiesten op gelijke voet te behandelen - ofwel door een vergelijkbare, universeel toegepaste drempel op inkomsten; ofwel door systemen te standaardiseren die al operationeel zijn in Denemarken, Hongarije, Ierland en Nederland, waar geen artist tax belasting wordt geheven op buitenlandse artiesten die op korte termijn op bezoek zijn.
EMMA moedigt Europese artiesten en muziekprofessionals aan om hun ervaringen met bronbelasting in te sturen via dit formulier.
Hun brief aan het Europees Parlement, die mede ondertekend is door IAO, IMPALA, FIM, EMEE, Live DMA en Liveurope kan lees je hier.
EMMA leidt een paneldiscussie, genaamd: “Hoe schaadt het Europese beleid tourende artiesten - en hoe kunnen we het veranderen?” op vrijdag 17 januari 2025 tijdens de ESNS (Eurosonic Noorderslag) conferentie.
Reclame