VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Duidelijk MIA-effect in Vlaamse charts
lost frequencies © jokko

Duidelijk MIA-effect in Vlaamse charts

Is er een meetbaar effect van de MIA's? De Ultratop-cijfers tonen aan van wel. Singles en albums van artiesten die live hebben opgetreden en/of een MIA hebben gewonnen, doen het duidelijk beter dan de week voor de MIA's. Er is ook een positief effect merkbaar voor genomineerden die niet hebben gewonnen.

17.02.20

Nieuws

Ultratop (in de persoon van Sam Jaspers) kreeg op 6 februari zelf nog een Sector Lifetime Achievement Award tijdens de MIA's. Een week later hebben ze alle pre- en post-MIA-cijfers verwerkt en daaruit blijkt een onmiskenbaar positief chart-effect voor genomineerden en winnaars.

Artiesten die live hebben opgetreden tijdens de tv-show zien vooral een invloed op de singlestatistieken. Die zijn gebaseerd op verkoop, airplay en streaming; vooral in verkoop en streaming is er een MIA-effect te zien. Zo stijgt ‘Oui ou non’ van vijfvoudig winnares Angèle van 19 in de week voor de MIA’s naar 9 in de week erna. Laura Tesoro (‘Press pause’) en Niels Destadsbader (‘Wat zou ik zonder jou) komen opnieuw de top-50 binnen. ‘Annelies’, het nummer dat Destadsbader live bracht tijdens de show, komt zelfs opnieuw binnen in de Vlaamse Ultratop 50 op plaats 35. IBE doet het erg goed in de charts: zijn ‘Perfect storm komt niet alleen nieuw binnen in de singleslijst op 52, maar de track komt ook uit het niets binnen in de Ultratip Bubbling Under, de lijst met best verkochte, meest gedownloade, meest gestreamde en meest gespeelde nummers die nog niet in de Ultratop 50 staan. De lijst met grote hits in wording, zeg maar.

Het effect in de albumchart is niet beperkt tot de artiesten die tijdens de tv-show hebben opgetreden. Heel wat winnaars én genomineerden zagen hun albums stijgen of opnieuw binnenkomen. En niet alleen de jongste albums doen het goed: ook op een ‘oudere’ release als bv. Het beste metaal van Het Zesde Metaal (2018) of Speeltijd van Niels Destadsbader (2016) hebben de MIA’s een impact. De artiest die die impact het meeste voelt, is – opnieuw – Angèle. Haar album Brol stond al 71 weken in de Ultratop album chart, maar steeg in de week na de MIA’s van 5 naar 1, meteen de eerste keer dat Brol die nummer 1 plaats bereikte. Alle vier de genomineerden in de categorie Album lieten mooie cijfers noteren: Casco van Brihang steeg van 43 naar 22, Wie is Guy? van Zwangere Guy ging van 35 naar 16, Balthazar zag hun plaat Fever stijgen van 60 naar 23 en Alive and Feeling Fine van Lost Frequencies klom van plaats 62 naar 32. Ook Portland steeg maar liefst 56 plaatsen met Your Colours Will Stain; voorts waren er re-entries voor bv. Arno (Santeboutique), Willy Sommers (Sommers of 69) en Laura Tesoro (Limits). 

Voor de albumcharts wordt gekeken naar fysieke verkoop, downloads en streamingcijfers. Achter de hogere chartnoteringen gaan bij verschillende artiesten verschillende effecten schuil. Zo is de stijging van bv. Clouseau (Tweesprong ging van 15 naar 4) of Niels Destadsbader duidelijk toe te schrijven aan gestegen verkoop van fysiek product. Kijken we naar artiesten als Lost Frequencies of Zwangere Guy, dan speelt streaming een veel grotere rol in de stijging. 

Alle charts, inclusief de uitleg over hoe ze samengesteld worden, vind je op ultratop.be.


Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.

Amplo maart '24

Reclame