Dit was Unwrap 2023
It’s a wrap! VI.BE was aanwezig op het tweedaagse entertainmentfestival om enkele boeiende talks bij te wonen. Een kort verslag.
Quantity is king, quality is queen
De huidige streamingmarkt is gefragmenteerd omdat er te veel gefocust wordt op marktaandeel en hoeveelheid streams. De sector moet vechten om de aandacht van het publiek, waardoor de aandachtsspanne alsmaar korter wordt en er sprake is van deconnectie tussen artiesten en luisteraars.
Moeten we niet focussen op een model waarbij kwaliteit centraal staat? “We moeten weer op zoek gaan naar de echte connectie tussen een artiest en een fan”, suggereert Michael Pelczynski van Forms + Shapes. Daarvoor heb je als artiest natuurlijk ook toegang nodig tot je fans. Niet alle platformen kunnen dat momenteel aanbieden. Wanneer je weet wie je echte fans zijn, kan je daar als artiest ook meer op gaan verdienen. Scenes en een fanbases kunnen op die manier micro-economieën worden.
The future is immersive
In een virtuele omgeving ontstaat er een nieuw kanaal voor storytelling, maar de verhalen die daar verteld worden moeten daarop afgestemd zijn. Wanneer je als artiest de tools hebt om te experimenteren, kun je er vanaf het prille begin van je creatieproces mee aan de slag. De performance van WITT in De Kreun illustreerde dat zelfs met beperkte middelen en in korte tijd prachtige resultaten behaald kunnen worden.
AI gaat razendsnel
Generieke muziek maken voor reclame of games, volledige opnames ontleden in stems, lyrics vertalen met behoud van de originele vocals: het kan allemaal. De kwaliteit is nog niet optimaal en een wettelijk kader ontbreekt nog, maar het is zeker: de toepassingen worden met de dag beter en AI zal zijn plek innemen in onze sector!
Wat kunnen we leren van de gaming industrie?
In games draait het allemaal rond de creatie van een nieuwe wereld en de beleving daarvan. Kunnen we rond artiesten ook zo’n wereld creëren? Uit de talks bleek dat zoiets organisch moet groeien en niet van buitenaf opgelegd kan worden. De artiest kent hun werk het best en moet dan ook zelf aan de slag gaan om die nieuwe wereld te creëren.
Als een artiest die wereld samen met hun fans kan opbouwen, wordt de connectie des te groter. Als de connectie tussen fans onderling daarbovenop komt, krijg je een ijzersterke community. In Korea en Japan zien we al hoe zulke dingen zich vertalen naar de muziekindustrie.
Music tech moet music first zijn
Vanuit problemen die artiesten en omkadering ervaren kunnen geweldige ideeën ontstaan. Dat bewijst ook Hans Ascrawat (Lobby Call) met zijn music tech start-up The Pack. Vertrekkende vanuit de problemen bij de planning van nieuwe releases en tournees, en de hoeveelheid mensen daarbij betrokken kunnen zijn, kwam hij tot het idee om een nieuw platform te bouwen.
Met de geboorte van Music Tech Belgium krijgen we in de toekomst hopelijk nog meer van die initiatieven!
Reclame