VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Dit was Sound Track bootcamp 2024
© cato crevits

Dit was Sound Track bootcamp 2024

Van 15 tot 18 februari trokken de 18 Sound Track-laureaten samen met de crème de la crème van de Belgische muzieksector en het clubcircuit naar Jupille. In Le Garde-Chasse en La Grange Nicolas werden o.a. netwerkmomenten, feedbacksessies, workshops en concerten in de kelder gehouden.

20.02.24

Nieuws

Accepteer cookies om deze embed te bekijken.

Donderdag

De Sound Track-laureaten hadden een druk weekend voor de boeg, maar donderdagavond was vooral een moment van ontmoeting. Artiesten en clubs, waaronder De Casino en AB, konden elkaar leren kennen tijdens het avondeten. Na het diner spraken ex-laureaten Sietse Willems (Meltheads) en Bert Peyffers (Ão) de huidige laureaten toe en deelden tips en ervaringen uit hun bootcamp in 2022. “Maak gebruik van het hele weekend en stel jullie vragen, hoe groot of klein ze ook zijn”, aldus Sietse. Bert voegde daar nog aan toe: “Het is zeker interessant om de ideeën of de vragen die jullie hebben aan verschillende mensen te stellen. Wij hebben gemerkt dat we verschillende antwoorden kregen waardoor we konden zoeken naar personen die het beste bij onze noden aansloten.”

Na het eten vertrok iedereen richting de kelder van La Grange Nicolas om de eerste livesessies van bootcamp 2024 in te zetten. Elke artiest kreeg de kans om een set van vijftien minuten te brengen. Donderdagavond was het de beurt aan Emma Hessels om de sessie af te trappen met een soulvol optreden, waarna Dushime volgde en haar stem gebruikte om alle aanwezigen mee te slepen in haar muzikale wereld. WASTE creëerde dan weer een totaal andere, ruigere sfeer met hun noiserock, terwijl Affaire hun vijftien minuten gebruikte om dansbare elektronica en rock te mengen. Madd9 viel op door zijn funky hiphop enerzijds, en zijn indrukwekkende dansmoves anderzijds. Uiteindelijk sloot Pelican Dealer de eerste set sessies af met het betere gitaarwerk. Officieel zat de eerste avond erop, maar tijdens de jamsessie die volgde konden alle laureaten hun creativiteit samen loslaten tot in de vroege uurtjes.

Vrijdag

Who’s who in de muzieksector? Het antwoord op die vraag stond vrijdagochtend in de eerste sessie op de planning. De laureaten leerden verschillende mensen uit de sector kennen die hun eigen advies gaven over onder andere de programmatie van concertzalen, waaronder Pieter-Jan Nuytten (CORE Records), Tina Herbots (Rockoco), Louis Verdier (Peter Verstraeten Agency) en Joyce Jenny Loir (AB). Hier kwamen nuttige tips uit, waarbij vooral de langetermijnvisie centraal stond. Beginnende artiesten plannen hun concerten best in en denken op grote schaal, in plaats van direct overal te staan en veel te cashen. Ook heb je als artiest altijd recht op een vergoeding, zeg dus niet zomaar ‘ja’ op een gratis optreden.

Daarna konden de laureaten kiezen tussen twee sessies. David Zegers (Skytiger) gaf tips over livestrategie, zoals rustig opbouwen en klein beginnen om naar festivals of grote concerten te groeien en niet per se op alles ja te zeggen. Maxim Meyer-Horn (Five-Oh) hielp dan weer bij het verzorgen van een online-identiteit op sociale media en maakte duidelijk dat je vooral jezelf moet blijven en een herkenbare stijl creëren. Ook praktische tips kwamen hierbij aan bod, zoals contactgegevens van een booker of manager duidelijk uitlichten en op Instagram de e-mailbutton instellen.

Na de lunch trokken de artiesten en sectormensen op een wandeltocht in de Ardeense natuur, om te eindigen in een jachthut waar ze konden bijpraten met een hapje en een drankje. Iets na zes stond in Le Garde-Chasse het eten klaar en schoven de laureaten, die al duidelijk een band begonnen te krijgen, bij elkaar aan tafel.

Voordat de livesessies in de kelder op gang werden getrapt, stond er nog een sessie over de kracht van de pers en de media op de planning. Iris Wyckmans (StuBru), Milena Maenhaut (Focus Knack), Arnout Van Hove (Radio 1) en Kimberley Haesendonck (Freelance PR) gaven tips over hoe je als artiest kan opvallen en playtime op de radio verkrijgt. Een van de belangrijkste tips hieruit is dat je het de redactie best zo gemakkelijk mogelijk maakt. Een persbericht met daarin een directe afspeellink en downloadlink van een nummer, een korte uitleg over het lied en de artiest(en), toekomstplannen en waarom je als artiest nu relevant bent voor dat specifieke programma op de radio zijn de ideale ingrediënten om meer kans te maken om gespeeld te worden op de radio.

Genoeg informatie en raad voor vrijdag, en dus was het weer tijd om aan de livesessies beginnen. Vrijdagavond werd ingezet met de jazzvolle sound van Ciggy Sunday, waarna RAPHA volgde met een eerder poppy optreden. Het daaropvolgende kwartet van LIGHTSPEED zorgde met hun gitaarwerk voor een sfeervol kwartiertje, terwijl Lézard de kelder meekreeg door hun combinatie van unieke stemmen met gezellige gitaren en drums. Fred Gata creëerde dan weer een chille vibe met zijn persoonlijke teksten, die zelfs na zijn set nog werden meegezongen. Uiteindelijk sloot Kaat van Stralen de tweede avond af met herkenbare, Nederlandse teksten en een voorsmaakje van een onuitgebracht lied. De jamsessie kon daarna weer ingezet worden om dag 2 in schoonheid af te sluiten.

Zaterdag

Op zaterdag waren de huizen in Jupille druk bevolkt voor de feedbacksessies. De laureaten kregen de kans om demo’s of onuitgebrachte nummers te laten horen aan verschillende mensen uit de muzieksector, waaronder Janus Coorevits (Compact Disk Dummies) en Trui Amerlinck (Tsar B). Voor elke laureaat werden twee feedbacksessies voorzien.

ZLDR kreeg hier nuttige tips van Dis Huyghe (KunstMest): “Dis gaf ons de raad om eerst na te denken over waar we in de toekomst willen staan, om daar dan tactisch naartoe te werken. Op een groot festival willen staan in 2025 is bijvoorbeeld niet interessant, omdat onze fanbase nog te klein is. We kunnen die ondertussen wel opbouwen door op kleinere festivals te staan en shows te geven, zodat we in 2026 wel op een groter festival kunnen mikken.”

Na de lunch en het fotomoment was het tijd voor speeddates: laureaten konden met hun vragen terecht bij mensen uit de sector die ze in de voormiddag gemist hadden. Ook PRG, Amplo, PlayRight, Sabam en Variphone hadden zich die namiddag aangesloten om vragen te beantwoorden omtrent geluids- en lichttechniek, contracten en oortjes op maat voor artiesten.

Aangezien het de laatste avond was, kregen de artiesten en mensen uit de sector eerst een hapje voor het avondeten. Daarna trokken ze voor een laatste keer richting de kelder van La Grange Nicolas waar Bianca Steck nog één keer de livesessie mocht aftrappen. Maria Iskariot zorgde met hun Nederlandstalige punkrock voor heel wat enthousiasme en Oriana Ikomo creëerde een bijna dromerig sfeertje in de kelder. ZLDR gaf ons met hun agressieve energie, naast de mogelijkheid om heel wat woordmopjes te maken, een stevige moshpit. ISE zorgde met haar gevoelige stem dan weer voor een rustmoment en een heuse sitdown, waarna Bloed de kelder net niet afbrak met hun zware nummers.

Zondag

Zondagochtend werd het laatste ontbijt ingezet en vooraleer iedereen kon vertrekken, kwamen de laureaten bij elkaar voor een round up met de laatste informatie over de rest van hun traject. Zo worden er het aankomende jaar Sound Track-sessies gehouden en krijgen de artiesten een budget om te investeren in het opnemen van een plaat, videoclips, of iets anders dat ze nodig hebben.

Het was een productief en leerzaam weekend volgens de laureaten, die allemaal iets hebben bijgeleerd. ISE: “Ik heb geleerd om geen schaamte te hebben. Bijvoorbeeld tijdens jamsessies kreeg je een duwtje in de rug om mee te doen en was iedereen enthousiast.” Ook RAPHA leerde heel wat gedurende deze vier dagen: “Luisteren naar verschillende muziekgenres kan heel inspirerend werken. Open minded zijn kan je echt verder brengen.” Na vele knuffels was het eindelijk tijd om een einde te maken aan Sound Track bootcamp 2024.

Radio 1

Ook Arnout Van Hove van Radio 1 was erbij op bootcamp, en kwam terug met deze fijne reportage.

Amplo najaar

Reclame