Deezer sluit ‘artist-centric’ overeenkomst met Universal Music Group
Onderzoeksbureau Midia Research spreekt zelfs over de grootste ontwikkeling op de streamingmarkt in jaren, omdat het de toon zal zetten voor marktbrede veranderingen. Volgens de Financial Times verwachten UMG en Deezer dat het model “de uitbetalingen aan professionele artiesten met 10% zal verhogen”. Deezer lanceert het model volgende maand (oktober 2023) in Frankrijk en in het nieuwe jaar zullen wereldwijd andere markten volgen.
Waar gaat het nu concreet over? Met het nieuwe model krijgen ‘professionele artiesten’ – gedefinieerd als artiesten met minimaal 1.000 streams per maand en minimaal 500 unieke luisteraars – een zogenaamde ‘dubbele boost’ voor royaltybetalingen. Bij het berekenen van hun royalty’s zullen streams van hun muziek binnen dit systeem dubbel zo zwaar wegen in vergelijking met streams van ‘niet-professionele’ artiesten.
Dit voorstel wordt niet door iedereen in de sector op gejuich onthaald omdat het volgens hen succes beloont ten koste van opkomende artiesten. En het ook zou betekenen dat het snelst groeiende en meest dynamische deel van de muziekindustrie (zijnde streaming) een permanent financieringsmechanisme zou kunnen worden voor de grootste labels en sterren.
Daarnaast zal Deezer ook deze ‘dubbele boost’ toepassen - waarbij het gewicht van streams opnieuw wordt verdubbeld - voor afgespeelde tracks van artiesten waar fans actief naar hebben gezocht. Dit betekent in feite dat nummers van populaire artiesten waarnaar fans hebben gezocht 4X meer worden verrekend dan nummers van onpopulaire artiesten die algoritmisch aan gebruikers zijn aangeboden.
Deezer gaat binnen dit model nog verder, door ook over te gaan tot het demonetiseren van wat ze zelf ‘niet-artistieke ruisaudio’ noemen. De definitie van wat deze ‘ruis’ dan juist is, is nog niet in detail gedefinieerd door het platform, maar er wordt wel duidelijk verwezen naar eerder functionele muziek.
Als onderdeel van het artiestgerichte model is Deezer ook van plan een ‘strenger providerbeleid’ toe te passen dat stappen omvat ‘om niet-artiestgerelateerde geluidscontent te beperken’. In andere bewoording betekent dit dat Deezer het uploaden van muziek die niet van voldoende kwaliteit is wil beperken. Deezer merkt op dat ‘de omvang van de catalogus die beschikbaar is op digitale platforms de afgelopen jaren is geëxplodeerd’ en zegt dat zijn eigen catalogus alleen al in de afgelopen twee jaar is gegroeid van 90 miljoen naar meer dan 200 miljoen stuks content. Te midden van een toename in generatieve AI-tools en een groeiend digitaal muziekdistributielandschap, wordt er meer opgenomen audio gemaakt en uitgebracht dan ooit tevoren.
Daarnaast heeft Deezer, als onderdeel van de aankondiging van vandaag, ook toegezegd streamingfraude aan te pakken, door ‘te blijven werken aan een geactualiseerd en strenger fraude-opsporingssysteem en streaming royalty’s voor artiesten te beschermen’.
Reclame