Be the Change: Women Making Music 2022
In 2021 publiceerde het Britse onderzoeksbureau MIDiA, in samenwerking met online muziekdistributeur TuneCore/Believe, een studie over vrouwelijke muziekmakers. Een jaar later kondigen beide spelers nu een vervolg aan ‘Be the change: Women Making Music 2022’ waarbij ze ook mannen bij het gesprek willen betrekken en oog willen hebben voor andere genderidentiteiten.
De studie van vorig jaar was gebaseerd op de ervaringen van vrouwelijke songwriters, producers en dj’s en de hindernissen die zij tegenkwamen bij het creëren, producen en uitbrengen van hun muziek. Uit de resultaten bleek dat directe vormen van discriminatie, ondervertegenwoordiging en onbewuste vooroordelen nog steeds in de muziekindustrie aanwezig zijn. Zo vond 81% van de 401 geïnterviewde vrouwelijke creators dat het voor vrouwelijke artiesten moeilijker is om erkenning te krijgen in vergelijking met hun mannelijke collega’s.
En ook al wordt dit onderwerp stilaan meer bespreekbaar dankzij een groeiend aantal netwerken, toch zijn er nog heel veel uitdagingen en obstakels. Het doel van het vervolg van deze studie is om ook aandacht te hebben voor de ervaringen van mensen van kleur en voor iedereen die niet-heteroseksueel of niet-cisgender is.
Daarnaast wil ‘Women Making Music 2022’ mannen actief bij het gesprek betrekken om de kloof tussen mannen en vrouwen te dichten. Een belangrijke boodschap van de vrouwelijke makers in het onderzoek van vorig jaar was immers dat werkomgevingen baat zullen hebben bij de uiteenlopende vaardigheden van de verschillende seksen. Met een prominent gebrek aan vertegenwoordiging op de recente Billboard 2022 power list, en met negen van de tien bestbetaalde muzikanten van 2021 die man zijn, is één ding duidelijk: vrouwen hebben nog steeds heel weinig invloed in de muziekindustrie.
Het verbeteren van de diversiteit gaat niet alleen over het binnenhalen van meer vrouwelijke artiesten en scheppers die in dezelfde oude modellen passen. Het gaat om het bevorderen van meer vrouwen in de industrie op alle fronten, van leidinggevenden tot ontwerpers, het overbruggen van de loonkloof en nog veel meer. De studie hoopt aan het licht te brengen wat de industrie vandaag nodig heeft om transformatieve diversiteit en inclusie mogelijk te maken.
We houden je uiteraard op de hoogte van de resultaten. Meer info over het eerste deel van deze studie vind je op de website van MiDiA.
Reclame