VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

AWAL voor 400 miljoen dollar verkocht aan Sony Music
tineke klamer © nick cave & the bad seeds

AWAL voor 400 miljoen dollar verkocht aan Sony Music

Sony Music heeft voor meer dan 400 miljoen dollar 2 bedrijven overgekocht van Kobalt. Een van de 2, AWAL (kort voor Artists Without A Label), is een bekende en gerespecteerde leverancier van zogenaamde label services aan independent artiesten. Onder andere FINNEAS (broer van Billie Eilish) en Nick Cave & the Bad Seeds maken gebruik van de diensten van AWAL. 

01.02.21

Nieuws

De deal tussen Kobalt en Sony Music kwam behoorlijk onverwacht. Het gebeurt dan ook niet elke dag dat een major platenfirma een powerhouse voor onafhankelijke artiesten opkoopt. 

AWAL levert al ongeveer 2 decennia diensten als distributie, marketing, radiopromotie, synchronisatie etc. aan artiesten. Alles wat een doorsnee platenfirma ook doet dus, maar dan zonder de rechten op de opnames te verwerven. In 2011 werd AWAL overgekocht door Kobalt Music Group, de onafhankelijke publisher en rechtenbeheerder, opgericht door de Zweed Willard Ahdritz. De grote kracht van Kobalt (en AWAL) schuilt in een doorgedreven technologische aanpak, die een snelle en transparante stroom van data mogelijk maakt, onder andere over gebruik van muziek en daaraan gekoppelde inkomsten.

Hoewel het dus niet elke dag gebeurt, is het niet de eerste keer dat Sony bedrijven opkoopt die diensten leveren aan independent artiesten en labels. Sinds 2015 maakt The Orchard, een distrubutiefirma voor onafhankelijke labels, integraal deel uit van Sony Music. In 2017 kochten Sony en The Orchard twee onafhankelijke Europese distributeurs (Phonofile en Finetunes) op. En vorige maand nog werd Human Re-Sources opgekocht, ook al een distributeur en label services bedrijf voor independent artiesten.

Het is nu niet meteen zo dat alle artiesten die via AWAL hun muziek distribueren een Sony-deal zullen krijgen. In tegendeel, zo luidt de officiële mededeling: AWAL zal eigen artiesten blijven aantrekken, ondersteunen en ontwikkelen en zal daarbij gebruik kunnen maken van de kracht van Sony én The Orchard op het vlak van wereldwijde distributie.

Is dat allemaal wel goed nieuws? Wat betekent het nog om ‘onafhankelijk’ te zijn als label of artiest als je marketing, distributie, dataverzameling etc. worden geregeld door (onderdelen van) een major platenfirma? Op één vlak blijft het verschil duidelijk: artiesten die een beroep doen op de diensten van AWAL behouden de rechten op hun opnames, terwijl de deals die Sony sluit doorgaans een overdracht van (een deel van) de rechten inhouden. Ook na de overname blijft dit onderscheid bestaan.

In elk geval wordt Sony Music na deze overname een nog belangrijker speler op de independent markt. Misschien is Sony als major platenfirma ondertussen wel de grootste indie geworden, zo concludeert ook onderzoeker Mark Mulligan.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame