VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Amplo publiceert nieuwe cijfers over tewerkstelling in de cultuursector

Nu ook de laatste lonen van april verwerkt zijn, krijgen we een totaalbeeld van de cijfers over de activiteitsgraad in onze sectoren. Ook deze cijfers kleuren bloedrood.

12.05.20

Nieuws

Een drietal weken geleden becijferde Amplo, HR-dienstverlener in de creatieve sectoren, een eerste keer de concrete impact van de coronacrisis op de activiteitsgraad van freelance werknemers (van artiesten over techniekers tot illustratoren, cameramensen etc.). Toen bleek dat er 73% minder freelancers aan de slag waren dan in dezelfde periode vorig jaar.

Amplo becijfert harde realiteit voor freelancers

De nieuwe cijfers die Amplo vandaag publiceert, zijn nog een pak grimmiger. Overheen alle sectoren en functies samen is er een daling van het aantal opdrachten waarvoor er een arbeidscontract werd gesloten met 80%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zijn er 74% minder freelancers aan het werk. Deze cijfers verbergen een nog hardere realiteit voor iedereen die actief is in de paritaire comités 304 en 329. Daarin werken talloze muzikanten, dj’s en techniekers, maar ook concertzalen, festivals, cultuurcentra etc. In het livecircuit becijferde Amplo een daling van het aantal contracten tot maar liefst 90%; in die sectoren zijn nu tot 88% minder freelancers aan het werk dan in april 2019.

Bekijken we de cijfers van het aantal actieve freelancers per functie in de muzieksector, dan zien we hetzelfde beeld: muzikanten (- 90%), zangers (- 94%) en dj’s (- 91%) worden bijzonder hard geraakt. De technische profielen hebben het minstens even hard te verduren: 98% minder live techniekers aan het werk, 97% minder podiumbouwers/stagehands, tot 100% minder lichttechniekers etc.

Amplo vroeg ondertussen al voor meer dan 700 freelancers tijdelijke werkloosheid aan, voor een totaal van meer dan 8.000 arbeidsdagen. Tegelijk stellen ze vast dat er nog steeds een groep van kustenaars en creatieven op geen enkele steunmaatregel een beroep kunnen doen; zij kunnen enkel bij het OCMW terecht voor de meest essentiële ondersteuning. Zeker voor artiesten die erg lage gages verdienen en die vaak laten vergoeden via een kostenvergoeding als de KVR, is er geen enkele steunmaatregel toegankelijk.

“Deze crisis komt de creatieve sector binnen als een atoombom,” zo concluderen ze bij Amplo. “De flits hebben we gezien, de schokgolf is zich aan het verspreiden en de straling zal nog jaren aanwezig zijn.”

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame