VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Amazon Music bezig aan steile opmars

Met 55 miljoen gebruikers (gratis en betalend) en 50 miljoen abonnees in 2019 is Amazon Music op enkele jaren tijd uitgegroeid tot een speler om serieus in de gaten te houden. Vooral Apple Music voelt de hete adem van Amazon al in de nek.

27.01.20

Nieuws

Recent onderzoek van MIDiA wijst uit dat de streamingmarkt begin 2020 stevig gedomineerd wordt door de 'grote drie': Spotify (marktleider met ca. 35% marktaandeel), Apple Music (18%) en Amazon (ca. 13%). Het marktaandeel van Spotify blijft al even redelijk stabiel, wat op zich al een prestatie is in een hypercompetitieve markt. Maar het zijn vooral de cijfers van Amazon Music die opzienbarend zijn.

Volgens een blogpost van Amazon heeft Amazon Music overheen alle diensten wereldwijd 55 miljoen klanten. Daarvan zouden er zo'n 50 miljoen betalende gebruikers zijn. Dat betekent dat Amazon nu ongeveer 40% telt van het aantal Spotify-gebruikers. 4 jaar geleden was dat nog 18%. 

Nog opvallender is de stijging van het aantal Amazon Music gebruikers tegenover die van Apple Music. In 2015 was dat nog 49%, vandaag zit Amazon Music al op 82% van het aantal Apple Music-klanten. Als die ontwikkeling zich voortzet, is de kans reëel dat Amazon Music in 2020 evolueert naar de tweede grootste speler op de streamingmarkt, ten koste van Apple Music.

Het volledige artikel ‘Amazon Music: From Dark Horse to Thoroughbred’ lees je op de site van MIDiA. 


Blijf je graag op de hoogte van sectorspecifiek nieuws en trends in de muziekindustrie? Schrijf je in voor onze sectormailing en we sturen geregeld updates jouw richting uit.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame