VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

80 miljoen abonnees voor YouTube Music & Premium

Het aantal abonnees op YouTube Music (als apart platform of in combinatie met YouTube Premium) is het afgelopen jaar sterk gestegen. YouTube zet op die manier opnieuw serieuze stappen in de race om ‘de grootste uitbetaler aan de muziekindustrie’ te worden.

15.11.22

Nieuws

YouTube is met meer dan 2 miljard gebruikers het grootste streamingplatform wereldwijd. Er worden dan ook significante inkomsten voor de muziekindustrie gegenereerd: in de periode juni 2021 - juni 2022 werd maar liefst $ 6 miljard uitbetaald aan rechtenhouders. Dat is een stijging van $ 2 miljard ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. 

Die inkomsten worden gegenereerd door wat Lyor Cohen, de grote muziekbaas bij YouTube, de 'dubbele motor' noemt: enerzijds inkomsten van advertenties uit het ‘gratis’ gebruik van YouTube (wat Cohen consequent omschrijft als ‘you pay with your eyeballs’) en anderzijds inkomsten uit abonnementen. 

Sinds YouTube een jaar of 7 geleden begon met abonnementsdiensten YouTube Music en YouTube Premium, zijn die inkomsten gigantisch gegroeid. Waar YouTube vroeger vooral de grote boosdoener was in de muziekindustrie (hoogste aantal gebruikers, maar laagste uitbetalingen aan rechtenhouders), lijkt het er nu stilaan op dat de slechtste leerlingen van de klas elders te zoeken zijn.

Volgens YouTube zijn er momenteel dus 80 miljoen betalende gebruikers. Dat is 30 miljoen meer dan een jaar geleden. Ter vergelijking: Spotify heeft momenteel 195 miljoen abonnees, Apple Music kondigde in juni 2019 aan dat ze meer dan 60 miljoen abonnees hadden maar gaf sindsdien geen nieuwe cijfers vrij.

Lyor Cohen wil van YouTube nog steeds koste wat het kost de grootste bron van inkomsten voor de muziekindstrie maken. Spotify betaalde in 2021 nog meer dan 7 miljard dollar uit aan rechtenhouders, YouTube zit naar eigen zeggen intussen dus aan 6 miljard.

YouTube neemt Spotify in het vizier als grootste inkomstenbron voor muziekindustrie

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame