VI.BE

Fan Study: 15 Spotify-tips gebaseerd op data van luisteraars

Fan Study: 15 Spotify-tips gebaseerd op data van luisteraars

Alle belangrijke beslissingen in het Spotify-ecosysteem worden genomen op basis van data. Artiesten kunnen zelf ook heel wat gegevens over hun tracks analyseren via Spotify for Artists. Deze Fan Study gaat nog een stapje verder en bundelt 15 concrete tips, gebaseerd op het luistergedrag van miljoenen fans.

20.05.21

Nieuws

Uit de data destilleerde Spotify for Artists 15 inzichten, die ze netjes bundelen in 4 topics: het bereik van een artiest en haar/zijn muziek (Reach), de relatie tussen een artiest en fans (Engagement), hoe het meeste halen uit de lancering van nieuwe muziek (Release) en alles wat te maken heeft met de verkoop van fysieke producten op of buiten het platform (Merch). 

Zo blijkt bv. dat fans die een track opslaan in hun persoonlijke bibliotheek die track 6 maanden nadien nog 3x meer streamen dan voor ze die hadden opgeslaan. Of nog: als een fan een track toevoegt aan een persoonlijke playlist, zal die niet alleen meer naar die track luisteren (+ 41%) maar zal dat ook een grote invloed hebben op de verkoop van merch. En uit de data blijkt ook dat denken in genrehokjes echt wel passé is: 73% van de jazzfans volgt ook rockartiesten, 60% van de electronicaluisteraars is ook into hiphop. 

Bij elke bevinding geeft Spotify for Artists’ Fan Study een korte samenvatting en kan je de achterliggende data bekijken. Maar nog belangrijker: er worden ook to do’s of praktische tips aan gekoppeld. Bijvoorbeeld: in een maand tijd kwamen er 800.000 nieuwe luisteraars op Spotify terecht via Discord, die op 2 weken tijd meer dan 9 miljoen tracks beluisterden. Het platform geeft dan ook de logische tip om ook op die opkomende sociale platforms een aanwezigheid uit te bouwen. Of deze: telkens een artiest een nieuwe track uitbrengt op Spotify, worden de andere nummers van die artiest 15% tot 20% meer gestreamd. Artiesten en hun entourage krijgen dan ook een release guide aangereikt die alle info bundelt om het meeste uit een releaseplanning te halen.

Uiteraard heeft de Fan Study (ook) als doel om de eigen producten van Spotify (zoals de betalende Marquee campagnes of de Music + Talk podcastmogelijkheden) in de kijker te zetten. Maar de inzichten die meegegeven worden zijn in elk geval verrijkend en de to do's erg bruikbaar.

Check alle inzichten op fanstudy.byspotify.com.

Vacature 2

Reclame