VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

14e Popthesisprijs bekroont heet-van-de-naald onderzoek over de muziekindustrie

14e Popthesisprijs bekroont heet-van-de-naald onderzoek over de muziekindustrie

Op 18 december reikten we in de Ancienne Belgique voor de 14e keer de Popthesisprijs (nu VI.BE scriptieprijs) uit.

18.12.19

Nieuws

De prijs gaat naar scripties over de aansprakelijkheid van online platformen zoals YouTube of Facebook in het licht van de nieuwe Europese Copyright Directive en het gebruik van artificiële intelligentie bij de keuze van muziek in marketingcampagnes. Twee razend actuele thema’s binnen de muziekindustrie vandaag.

Met de Popthesisprijs (nu VI.BE scriptieprijs) willen we het onderzoek naar (pop)muziek en de muzieksector stimuleren. Maar liefst 39 bachelor- en masterstudenten deden dit jaar een gooi naar de felbegeerde bekroning van hun noeste arbeid. 

Samen met Hanne Valckenaers (Musickness), Simon Leenknegt (Kunstenpunt), Marc Steens (Clubcircuit), Pedro De Bruyckere (Artevelde Hogeschool), Tijs Vastesaeger (Doenker), Gunter Van Assche (De Morgen) en voorzitter Gert Keunen (PXL-Music, KASK Conservatorium Gent) selecteerden we de winnende scripties. 

Kunnen platformen als YouTube of Facebook effectief aansprakelijk worden gesteld voor inbreuken die eigenlijk door de gebruikers gebeuren? Met zijn juridische masterscriptie beantwoordt Arne Saerens (KU Leuven) een complexe vraag op een heldere manier en wint hij overtuigend de 14e editie van de Popthesisprijs

Saerens biedt inzicht in een razend actueel vraagstuk – in het licht van de nieuwe Europese Copyright Directive en zijn veelbesproken artikel 13. Juryvoorzitter Gert Keunen: “Deze scriptie gaat ook over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van grote tech spelers en zwengelt daarmee op zijn minst de discussie weer aan.”

Al even actueel is de scriptie van PXL-Music-student Kirsten Kramer (PXL-Music). Zij mocht de prijs voor de beste bachelorscriptie in ontvangst nemen voor haar werk over het gebruik van artificiële intelligentie (AI) bij de keuze van muziek in marketingcampagnes. 

De opkomst van AI is zowat de belangrijkste technologische evolutie in de muziekindustrie vandaag. Streamingdiensten als Spotify en Deezer maken er constant gebruik van om gepersonaliseerde playlists aan te bieden. Kan diezelfde technologie ook ingezet worden bij het zoeken en creëren van een passend geluid voor een merk (sonic branding)? “Kramers scriptie kijkt voorbij de hype en belicht een stukje toekomst van de muziekindustrie”, aldus een tevreden jury. 

De uitreiking van de 14e Popthesisprijs vond plaats in Ancienne Belgique tijdens de Muzikale Terzake, onze studienamiddag waarop heet-van-de-naald onderzoek over de muzieksector werd gepresenteerd.

Schrijf je het komende jaar zelf een scriptie? Waarom dan niet het nuttige aan het aangename koppelen en er een over (de) muziek(industrie) schrijven? Mail scriptie@vi.be en ding zelf mee naar de volgende VI.BE scriptieprijs.

Muzikale Terzake 2019: hot topics uit de sector

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame