VI.BE Ongehoord: Wannes Loosveldt (DO vzw) selecteert Kunde en Cristina Sapalo
“We zijn cultuurnomaden binnen de Brugse cultuursector”. Zo omschrijft Wannes Loosveldt DO vzw. En dat is niet alleen vanwege het feit dat hun werkplaats constant verandert, ook met hun evenementen, buiten P&V Bomboclat festival, trekken ze rond in regio Brugge. Wij konden Wannes toch onderscheppen, en lieten hem los op VI.BE platform. Hij kwam terug met Kunde en Cristina Sapalo als keuzes.
Waarom koos je voor deze bands/artiesten/producers? Wat triggerde jou?
Ik ben een grote Kunde fan. Hij maakt hiphop zoals ik ze het liefste hoor. Een streepje funk, dope grooves en een dosis zelfrelativering. Het voelt altijd positief en doet me soms wat denken aan de allereerste Outkast platen. Hij zoekt originele flows en heeft leuke lyrics, er is altijd iets te ontdekken in zijn muziek. Kunde brengt een frisse vibe in een landschap dat voor mij (als niet pur sang hiphop lover) vaak een overvloed aan mediocre rappers kent. Ik hou er enorm van dat rappers het vaste pad verlaten en op hun eigen manier creatief zijn met hun stem. Andre 3000, Kendrick Lamar en ... Kunde doen dit, i love it!
Cristina Sapalo: Ik ben eigenlijk echt een corny-ass als het op muziek aankomt. Emo melodietjes, zachte stemmen, rollende baslijntjes over soulful drums. Andreya Triana, Solange, José James ... kunnen mijn dagelijks emo sentiment voeden. Ik kan urenlang op mijn computer tokkelen in begeleiding van zo'n playlists. Toen Cristina Sapalo's muziek van VI.BE afspeelde liet ik me automatisch meevoeren en zat ik in no time in m'n veilige cocon waarin de wereld even stilstaat. Als programmator kan ik weinig met deze muziek, dit ligt echt ver van wat ik organiseer/programmeer. Maar als muziekliefhebber ben ik zeer benieuwd naar hoe deze dame haar muziek vertaald op een podium. Daar kijk ik naar uit!
Hoe omschrijf je zelf DO vzw?
Naast nomaden, zijn we zeker ook cultuurpiraten. We durven de hoeken er afslaan en een aparte, rebelse positie innemen tov de gevestigde cultuursector. Met Do vzw streven we inclusief en toegankelijk werken op alle vlakken na: financieel, op vlak van diversiteit, … Zo organiseren we onder de noemer Culture Crossing allerhande evenementen rond verschillende maatschappelijke thema’s, om kruisbestuiving en gesprekken op gang te brengen.
Waar ontdek je het vaakst nieuw talent? Live? Of via welke andere kanalen?
Tijdens P&V Bomboclat Festival zetten we 3 podia op, waarvan er twee volledig onafhankelijk worden geprogrammeerd door resp. Black Mamba en Dyoukes Club in Brussel. Van hen leer ik enorm veel bij op vlak van programmatie.
Daarnaast ontdek ik ook veel online. Wanneer ik een bepaald nummer op Spotify goed vind, laat ik mezelf verrassen door de afspeellijst die gebaseerd wordt op dat nummer. Maar evengoed door Soundcloud random op play te zetten.
Wanneer we op zoek gaan naar lokaal talent, is VI.BE platform een zeer goede tool. Specifiek voor afrobeat en dancehall mogen er zeker nog wat meer artiesten een profiel aanmaken, maar voor onze Zomerbar of voor Culture Crossing is dit van goudwaarde: hier vinden we de gedreven artiesten die op Spotify (nog) niet naar boven komen drijven.
In mijn vrije tijd draai ik op veel plekken met Team Damp. Hierdoor ontdek ik wel nieuwe dj’s, en kan ik de groei van dj’s ook mooi volgen
Wanneer we op zoek gaan naar lokaal talent, is VI.BE platform een zeer goede tool. (..) Hier vinden we de gedreven artiesten die op Spotify (nog) niet naar boven komen drijven
Vinden jullie makkelijk ruimte in Brugge?
Veel mensen vinden dat er een tekort is aan ruimtes. Nu, als je kijkt naar creatieplekken, klopt dit zeker. Maar presentatieplekken zijn er genoeg: als organisator moet je breed durven denken, elke open ruimte kan een potentiële eventlocatie zijn.
In Brugge is er veel ruimte in bezit van privéorganisaties. Door continu bezig te zijn en je ogen open te houden (de nomadische kant van Do vzw), vind je steeds wel een plek.
Vanuit de stad is er een duidelijk kader met vergunningen etc. over het gebruik van locaties die van hen zijn. Daarom steken we geen energie in het klagen over deze situatie, maar zetten we de stap om naar privélocaties te kijken. Een advies aan jonge organisatoren is dus om te kijken naar bedrijven, leegstaande kantoorgebouwen, … om als eventlocatie te gebruiken; er kan véél meer dan dat je zelf denkt.
Werk je soms samen met andere curatoren of programmatoren?
Zeer zeker. Cactus, Het Entrepot, CC Brugge, verschillende musea, de Republiek, KAAP, … het komt er op neer dat we in onze jaarwerking met zowat alle Brugse culturele organisaties iets doen.
De insteek van DO vzw is dan ook zeer breed. Ons denk- en werkkader is sterk gelinkt aan maatschappelijke situaties, die we ook meepakken in onze activiteiten. Bv. met Culture Crossing vertrekken we vanuit talks en debatten, om dieper in te gaan op thema’s als safe spaces en diversiteit.
De insteek van DO vzw is zeer breed. Ons denk- en werkkader is sterk gelinkt aan maatschappelijke situaties, die we ook meepakken in onze activiteiten.
Shout out naar een ander collectief? En waarom?
Een zware shout out naar dj-collectief én Team Damp broers Soulshakers. Zij komen van de andere kant van Vlaanderen, maar we vinden elkaar altijd.
Daarnaast ook een dikke shout out naar Black Mamba. Ze reed een heel sterk parcours, waarbij ze opklom tot dj bij StuBru. Ze blijft producen, releasen, zet in op buitenland, …. De genres waarop wij inzetten hebben het nodig om grenzen te verleggen en een nummer 1 positie te ambiëren.
Als laatste ook naar Pull Up, een jong event in Brugge dat rond dezelfde genres als wij werkt. Ik krijg bij hen het gevoel dat zij het antwoord zijn voor de toekomst in Brugge.
Heb je tips voor opkomend talent om in het oog te springen?
Als je ons via mail wilt contacteren, doe je dit het beste met een korte, gevatte en superduidelijk bericht. Als de mail te commercieel oogt, met een mooie vormgeving etc, skip ik deze automatisch. Vermijd ook berichten via sociale media om jezelf kenbaar te maken; deze inboxen zijn overladen en worden voor de programmatie bijna nooit gecheckt.
Heb je een trouw publiek? Hoe zou je hen omschrijven?
We hebben een gemixt publiek. Langs de ene kant hebben we een trouwe lokale aanhang, die onze werking waardeert omwille van de verschillende events, en onze inzet op toegankelijkheid.
Anderzijds is er ook de minder-lokale aanhang. Dit zijn vaak mensen die een grote affiniteit met afrobeat, dancehall, hiphop, en andere genres waar we op inzetten hebben. Onze organisatie biedt een antwoord op noden waar ze op niet veel andere plekken een antwoord op vinden.
Krijgen jullie de nodige erkenning in jullie hometown?
Het duurde lang voor we met P&V Bomboclat Festival erkenning kregen, en een vaste waarde werden in Brugge. Nu zien we wat we zowel vanuit de sector als vanuit het publiek erkenning krijgen, wat zeer mooi is om te zien. P&V Bomboclat Festival is een toonaangevend event geworden in België wat afro-dancehall betreft, wat ook ten goede komt aan de stad.
Reclame