VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE Ongehoord: Ufuk Demir (Champion Sound) selecteert Sarah Abd Ali en Shoko Igarashi

Deze week vroegen we Ufuk Demir van Champion Sound welke twee artiesten absoluut niet mogen ontbreken in onze Ongehoord playlist. Nieuwsgierig naar zijn selectie? Lees verder en ontdek de must-hear artiesten die hij voor ons heeft uitgekozen!

13.03.23

Features

Ufuk Demir is één van de oprichters van Champion Sound, een platform voor beatmakers en producers. Wat 10 jaar geleden begon als een wedstrijd groeide ondertussen uit tot een organisatie die ook inzet op advies en workshops. Ze creëren speelkansen voor jong talent en als bruggenbouwer helpen ze artiesten met het uitbreiden van hun netwerk. 

Hey Ufuk, hoe is Champion Sound eigenlijk ontstaan?

We waren met drie oprichters: ikzelf, Pieter De Meulenaere en David Tricot. We organiseerden onze eigen events in Antwerpen. Ik organiseerde toen Mint, David Konichiwa Crew en Pieter Next Level Shit, samen met Jasper die nu ook in de organisatie zit. We probeerden toen al artiesten van eigen bodem uit te nodigen. Al van in het begin lag onze focus daarop.

David liep toen stage bij KAVKA, we organiseerden er ons eerste event. In het begin vooral met onze vrienden. Daarna pas zijn we beginnen werken met preselecties. We konden toen zo al 200 tot 300 Belgische producers bereiken, daar kwamen er dan 16 uit. Als platform willen we Belgische beatmakers en producers ondersteunen en uitdagen. 

Welke artiesten van VI.BE platform raad je aan?

De muziek van de Brusselse Sarah Abd Ali is veelzijdig: nostalgische, dromerige en melancholische vibes die uitgroeien tot stevige beats die futuristisch klinken. Haar stem past perfect bij de ambient-invloeden in haar muziek. Op haar VI.BE profiel geeft ze aan dat ze geobsedeerd is door golfbewegingen. Dat hoor je ook in haar muziek. ik beeld me in dat ik ergens in het midden van de zee in een bootje lig en rustig met de golven meedobber op haar muziek. Favoriete track: 0465533995. Geen idee bij wie je belandt wanneer je dat nummer opbelt. 

Een andere artiest die ik recent via VI.BE platform ontdekte is Shoko Igarashi. Deze producer-songwriter en multi-instrumentalist komt oorspronkelijk uit Japan, maar woont nu al een tijdje in Brussel. De tracks die ik hoorde bevatten heel wat verschillende invloeden: van synth/elektronica tot jazz en af en toe ook wat post-disco and electro-funkinvloeden. Sommige nummers klinken als een ode aan de jaren 70 en 80, terwijl andere tracks dan weer wat experimenteler klinken. Mijn favoriete track is ‘Sand Dungeon’, een nummer met zalige synths en drums die me met momenten aan DTM Funk doen denken. Zeker een artiest die ik verder in de gaten zal houden.

Hoe ontdek jij nieuw talent? 

Dat gebeurt vooral via sociale media. We krijgen via onze preselectierondes veel info binnen. Als beginnende producers hieraan meedoen, dan is het voor ons gemakkelijk om hen te ontdekken. Afgelopen jaren was dat veel moeilijker omwille van de pandemie. We merken wel dat er een nieuwe wave van producers is die meedoet aan de events.

Ik denk dat het als artiest belangrijk is om mee te doen aan verschillende VI.BE kansen, want zo bouw je kennissen of opdrachten op. En ga zeker regelmatig langs bij community based platformen zoals Kiosk, daar lopen creatieve mensen rond en je kan er samenwerken met anderen. Je kan er netwerken op een spontane manier. Jezelf voorstellen als artiest en zeggen “ik zou je heel graag mijn muziek eens willen doorsturen.” Zo kunnen mensen een gezicht plakken op de artiest en dat is ook echt waardevol.

Hoe zie je jouw publiek? Zijn die trouw? 

We hebben sowieso wel een trouw publiek dat er sinds day one bij is. Dat zijn mensen die heel open minded zijn en die heel graag talent van morgen willen ontdekken. Anderzijds hebben we ook altijd nieuw publiek door producers die hun entourage meebrengen, eigen vrienden en familie, dat zorgt ervoor dat zij ook nieuwe producers ontdekken.

Waar gaan jullie ruimtes meestal door? 

We zijn begonnen in KAVKA, we hebben daar goede ondersteuning gekregen. Daarna werden we groter en dan zijn we naar Trix gegaan. Trix heeft ons echt ondersteund en ons mooie kansen en middelen gegeven om iets moois op te bouwen. We zijn de afgelopen edities omwille van de pandemie naar OLT Rivierenhof verhuisd, we gaan de komende editie in de AB doen. De afgelopen jaren waren we heel actief in Antwerpen. We willen echt de focus leggen op talent uit Vlaanderen en de rest van België, daarom vinden we Brussel ideaal, het is centraal gelegen.

Vinden jullie gemakkelijk ruimtes?

Ja, wij hebben vaak meetings met de programmatoren van de venues en zij bieden ons een zaal aan waar we terecht kunnen met ons event. Daarnaast, zoals bij Trix, kunnen we terecht in studios en lesruimtes waar we workshops kunnen houden.

We hebben soms wel moeten vechten voor onze plek. Dankzij onze ervaring die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd, worden we wel serieuzer genomen. We kunnen aantonen dat we organisatorische skills hebben om events in goede banen te leiden, wat voor beginners niet altijd even gemakkelijk is, want ja… zo’n event, daar komt natuurlijk veel bij kijken. Voor ons was het een DIY-traject waarbij we zelf met vallen en opstaan veel moesten ontdekken, maar de dag van vandaag zijn er vanuit bepaalde venues ook wel mensen die echt ondersteuning bieden om samen stap per stap te overlopen hoe je een event kunt opbouwen. Again, TRIX is daar heel sterk in, zij hebben enerzijds hun werking waarbij ze residences proberen te ondersteunen en anderzijds hebben zij events waarbij ze echt nieuwe artiesten proberen te ondersteunen.

Krijgen jullie de nodige herkenning vanuit jullie hometown?

Ja, dat sowieso wel. Voor ons was het in de eerste plaats belangrijk om herkenning te krijgen van de producer/ beatmaker community zodat ze zagen dat we legit zijn. Ze hebben het hart op de juist plek, het is geen commercieel gedoe. Het is belangrijk dat ze beseffen dat we dit organiseren zodat producers en beatmakers kunnen netwerken, zodat we ze dichter bij elkaar kunnen brengen want heel vaak kennen ze elkaar gewoon online. Voor ons was het leuk om zo een fysieke ontmoetingsplek te creëren en anderzijds inderdaad het contact met mensen uit de sector te faciliteren, wat ook wel heel waardevol is.

Is het dan nu een nieuwe uitdaging om herkenning van de Brussels scene te krijgen? 

Ja, absoluut. Ik denk dat het inderdaad een challenge is, maar we hebben wel een aantal partners in Brussel die ons daarnaast kunnen ondersteunen. Zoals VI.BE bijvoorbeeld of Loop Sessions Brussels die ons helpen om de Brusselse scene beter te kunnen bereiken.

Werken jullie soms met andere programmatoren?

Ja, we hebben in het verleden al winnaars van onze beatbattles speelkansen gegeven op bepaalde events of festivals. In het verleden werden we ook enkele keren uitgenodigd op Play & Produce. We brachten bepaalde producers samen met nieuwe producers en we gaven hen advies en ondersteuning.

Shout-out naar ander collectief, wie en waarom?

Ik wil een shout-out geven naar medeoprichter van Champion Sound, David Tricot. Hij runt nu zijn eigen label San-Kofa Rythm Records. Hij organiseert ook nog verschillende events. Ik vind David persoonlijk een waardevolle speler binnen de Belgische scene omdat ik veel artiesten ontdekt heb die dankzij hem hun eerste speelkansen kregenn, zoals bijvoorbeeld Blu Samu. Als je dan ziet waar zij nu staan, dan is dat mooi om hen al zo vroeg gekend te hebben. David heeft een goed oog voor nieuw talent.

David doet veel verschillende dingen met collectieven. Dan denk ik ook bijvoorbeeld aan de mensen van Brik-a-Brak-collectief dat ook veel leuke dingen doet binnen en buiten Brussel. Loop Sessions Brussels ook, die proberen ook bruggen te bouwen tussen verschillende producers, proberen hen uit te dagen en proberen daar ook vaak een professionele omkadering in te voorzien zodat die producers daar ook iets aan hebben. Ze kunnen dat toevoegen aan hun persmap or whatever en het is ook een leuke plek om producers te herkennen op een spontane manier. Bij ons ligt de nadruk op het competitieve en bij hen is het een chillere manier om artiesten te herkennen.

Lotto najaar

Reclame