VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE ongehoord: Jef Willem selecteert Matt Wxsted
matt wxsted

VI.BE ongehoord: Jef Willem selecteert Matt Wxsted

Een hele zomer lang speurden gerenommeerde festivalprogrammatoren in onze VI.BE vijver naar ongehoord talent.

31.08.20

Features

Jef Willem neemt de laatste VI.BE ongehoord voor zijn rekening. Jef is de sterkhouder achter TRILLERS en programmator voor Fire Is Gold. ‘Liar’ van de Antwerpse emorapper Matt Wxsted moet je volgens hem gehoord hebben.

Waarom kies je voor Matt Wxsted?
Jef: “Ik hou van muziek met contrast, en dat contrast vind ik perfect terug bij Matt Wxsted. Vocaal horen we zachte tonen, terwijl de beats best wel hard zijn. Wereldwijd zien we deze sound — vaak bestempeld als emorap — enorm leven, dus ik ben blij zo’n muziek ook meer en meer in België te zien. Matt Wxsted klinkt niet zoals de rest, maar zat een half uur nadat ik de tracks beluisterde toch nog in mijn hoofd terwijl ik mijn honey pops aan het vreten was. Qua vibe doet het me wat denken aan Yung Lean, Lil Bootycall en Lil Skies. Hij zou zeker niet misstaan op onze talent stage op Fire is Gold.” 

Hoe ben je programmator geworden?
Jef: “In 2014 startte ik in Gent met TRILLERS: feesten die naast een uitgesproken focus op muziek (future beats, hiphop, …) ook liefde en respect centraal zetten. Ik had niet veel budget, waardoor ik artiesten ruim op voorhand én aan een scherpe prijs moest boeken. De uitdaging was telkens om artiesten te programmeren waarvan ik dacht dat hun opkomende EP ze opeens veel duurder zou maken. De adrenaline die je voelt wanneer je eindelijk een boeking afrondt waar je al zo lang op werkt, is onvergelijkbaar. Sinds enkele jaren maak ik ook deel uit van het team van programmatoren achter Fire Is Gold.” 

Wat is het meest interessante aan jouw job als programmator?
Jef: “Soms voelt het programmeren een beetje zoals speculeren op de beurs. Je wilt op het juiste moment de juiste naam boeken, opdat die artiest tegen wanneer die op je evenement speelt sterk in populariteit (en dus ook prijs) gestegen is.” 

Soms voelt het programmeren een beetje zoals speculeren op de beurs.

jef willem

Waarom is programmeren veel meer dan namedroppen? Wat komt er zoal bij kijken?
Jef: “Je moet je volledig verplaatsen in de beleving van de bezoeker. Wil die bezoeker geteased of vooral gepleased worden? Als programmator wil ik vooral beide doen. Je brengt iets wat ze verwachten en waar ze naar uitkijken, maar je wilt ze ook verrassen. Ook qua sound geloof ik helemaal niet meer in de ‘eenheidsworstcultuur’. Mensen willen niet de hele dag of nacht lang dezelfde muziek horen, en op die manier kan het dus meer lonen om namen te boeken in de breedte in plaats van in de diepte.”

Op welke boeking mag je best fier zijn?
Jef: “Na de manager zowat een jaar te stalken, lukte het in 2015 eindelijk om Mr Carmack te boeken, in de Charlatan. Zijn Europese tour viel net goed, waardoor ik hem voor een goede prijs kon halen. Een jaar later was zijn clubshow niet meer te betalen. De Charlatan was toen zo’n twee maand op voorhand uitverkocht, op één dag. Ik geloof trouwens dat een stuk van de dj booth toen is gesneuveld. Good times!

jef willem

jef willem

Hoe zag jouw allereerste concert- of festivalervaring eruit?
Jef: “Ik was ongeveer veertien jaar, liep rond op Pukkelpop, en had helemaal geen uitgesproken eigen muzieksmaak. In die zin was Pukkelpop een openbaring: zoveel podia om van te proeven, en ontdekken wat ik zelf echt goed vond. Toen was dat trouwens absoluut nog geen hiphop, maar voornamelijk electro, en metal!”

Waar ontdek je het vaakst nieuw talent? Live? Of via welke andere kanalen?
Jef: “Ik ontdek de meeste artiesten via Instagram of via iemand uit mijn omgeving. Het blijft voor mij wel belangrijk om deze artiesten ook live aan het werk te zien. Een goeie track droppen staat helaas vaak niet gelijk aan een goede live act kunnen brengen.”

Voor opkomend talent is het best moeilijk om in het oog te springen van grote festivals. Heb jij tips?
Jef: “Als artiest ben je best ook een beetje een ondernemer. Uiteraard komt je muziek op de eerste plaats, maar er zijn nu eenmaal veel artiesten die goede muziek maken. Kom te weten hoe de muziekindustrie werkt, en hoe je je muziek kan overbrengen aan een potentiële doelgroep. Broodnodige skills in mijn ogen. Ikzelf krijg bijvoorbeeld geen subsidies en ik run geen charity met TRILLERS. Als ik je boek, dan vind ik je sound goed, maar verwacht ik ook dat je als artiest volk trekt. We moeten daar niet te romantisch over doen.”

Vacature directeur

Reclame