VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

VI.BE Ongehoord: Diego Faes (Klankhaven) selecteert Mr Chong en ALIGAGA

Deze week is het de beurt aan Diego Faes van Klankhaven om zijn favoriete artiesten op VI.BE platform te zoeken. Hij voegt Mr Chong en ALIGAGA toe aan de Ongehoord playlist.

15.02.23

Features

Waarom koos je voor deze bands/artiesten/producers? Wat triggerde jou?
Mr Chong speelde eerder al op Klankhaven. Het trio is samengesteld uit conservatorium en niet-conservatorium studenten die zich wagen aan vrije improvisatie of oude stijl free jazz, en dan nog eens op gitaar. Heel uitzonderlijk, zeker op hun jonge leeftijd!
 

De vijf heren van ALIGAGA zijn al even bezig en hebben best al wat opgetreden. Beschouw hun muziek als een LSD-trip waar je elk moment zelf uit kan stappen. Vooral de discipline waarmee zij hun muziek aanpakken spreekt mij aan.

Waarom is jouw collectief/organisatie ontstaan?
“Klankhaven is begonnen met een vrije improvisatie optreden in café Witzli. Dit was een eye opener. De angst was er vooraf dat klanten zouden weggejaagd worden, wat ook gebeurde, maar er waren ook veel mensen voor het eerst afgezakt naar het café, speciaal voor deze muziek. Tijdens corona kreeg ik vervolgens het idee om een platform te ontwikkelen voor deze groep van genres die niet meteen ergens anders een plek vinden. Denk aan: vrije improvisatie, modale jazz, modern klassiek en experimentele elektronica. Dit is sinds de opstart in januari 2022 echt een missie: een platform bieden aan de muzikale buitenbeentjes.”

Hoe omschrijf je jullie collectief/organisatie in één zin?
Klankhaven is een nieuw platform voor vrije improvisatie en allerhande avontuurlijke en uitdagende muziek in Antwerpen. 
 

Waar ontdek je het vaakst nieuw talent? Live? Of via welke andere kanalen?
“Ik zit momenteel in de luxepositie dat ik kan selecteren, omdat er veel aanvragen via mail binnenkomen. Ik luister dus veel naar muziek via Bandcamp en andere kanalen, maar ik ga ook heel vaak “op prospectie”. Zo was ik onlangs nog in Brussel op een evenement van ADDER KLANK in Au Kalme, een oude danszaal achter een anonieme gevel. Het was super om te zien hoe de Brusselse scene zichzelf organiseert en met heel weinig middelen super coole dingen doet.

Hebben jullie een trouw publiek? Hoe zou je hen omschrijven?
“Klankhaven heeft zeker een trouw publiek, maar nog niet zo heel groot. De “overblijvers” zijn een combinatie van de klassieke oudere blanke eenzaten, tot jongere vriendinnen die evengoed van de muziek houden. De muziek spreekt wel vaker oudere mensen aan, omdat het echt stijlen zijn die mensen moeten leren appreciëren. Daarnaast is er ook nog steeds de drempel dat jazz, en zeker ‘moeilijke’ jazz, vaak iets elitair uitstraalt. Maar we willen net weg van dit imago. Iedereen is welkom, je zal iets nieuws ontdekken en mogelijk gaat er voor jou een nieuw deurtje open.”
 

Waar gaan jullie activiteiten door? Vind je makkelijk ruimte?
“Momenteel gaat Klankhaven door in een oud theater, van het gezelschap De Nwe Tijd. Een karaktervolle kleine zaal voor 50 personen, met een barretje en een binnenkoer. De avonden vinden hier ook soms plaats in combinatie met eten, waarbij mensen aan schappelijke prijs van een vers bereid avondmaal kunnen genieten voor het optreden.” 

Krijgen jullie de nodige erkenning in jullie hometown?
Het platform wordt met heel veel enthousiasme onthaald, zelfs door mensen die niet thuis zijn in de stijl. Een platform voor jonge mensen en experimentele muziek wordt zeer geapprecieerd in de scene.”
 

Shout out naar een ander collectief/organisatie? En waarom?
“Er zijn veel kleine organisaties die ik een warm hart toedraag, maar in de eerste plaats denk ik aan Sound in Motion. Zij werken al 20 jaar rond avontuurlijke muziek. Heel wat artiesten die nu omarmd worden in grote zalen of goede streamingcijfers halen op Spotify, zijn ooit bij hun gestart. Een ander fantastisch voorbeeld: enkele jaren geleden slaagden ze erin om pianist Seppe Gebruers op de beiaard van de Antwerpse kathedraal een stuk van een avantgarde componist uit de jaren 1970 te laten spelen. De conservatie werking die rond de beiaard bestaat werd zo eenmalig opengebroken voor zeer gedurfde muziek.”

Amplo najaar

Reclame