VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Terug drum-’n-bass op de radiogolven
© studio brussel

Terug drum-’n-bass op de radiogolven

Wat ooit begon als een bescheiden project op de Brusselse studentenradio van het RITCS, is intussen geëvolueerd naar een volwaardig radioprogramma op Studio Brussel. Esther Coolen (26) en Emiel De Mey (24) steken het niet onder stoelen of banken: met Rumble willen ze de Belgische drum-’n-bassscene opnieuw een podium geven op de nationale radio.

lander sucaet

20.03.20

Features

Van kleinschalige jungleraves in zweterige kelders naar uitverkochte concertzalen en festivals: drum-’n-bass heeft sinds haar ontstaan in de jaren ’90 heel wat evoluties doorgemaakt, ook in België. Ondanks de tand des tijds is het genre anno 2020 nog springlevend. Terwijl Rampage jaar na jaar het Sportpaleis weet te vullen, kunnen het Gentse Star Warz of het Brusselse Bredren Invites steevast rekenen op een trouw publiek. Esther Coolen en Emiel De Mey doen daar nog een schepje bovenop met hun radioshow op Studio Brussel elke vrijdagavond: “Met Rumble willen we vooral de klemtoon leggen op de Belgische scene en artiesten.”

Murdock presenteerde jarenlang Jungle Fever op StuBru. Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om drum-’n-bass opnieuw op de nationale radio te krijgen?
Emiel: “We hebben allebei meegedaan aan Studio Dada, dus we waren geen onbekenden bij Studio Brussel.” 

Esther: “We zaten al eventjes te broeden op het idee van een drum-’n-bassprogramma, maar het cruciale moment kwam er pas tijdens het personeelsfeest. Jeroen Delodder stapte op een gegeven ogenblik op me af met de vraag wat ik nu eigenlijk wilde doen, en spoorde mij vervolgens aan om Skyve (Joris Jonckheer, de muziekcoördinator van Studio Brussel, red.) daarover aan te spreken. Ik ben toen met een bang hartje op hem afgestapt. Tot mijn verbazing bleek dat hij al een tijdje over een drum-’n-bassprogramma aan het nadenken was.”

Emiel: “Een week later kwam de vraag of we een proefprogramma wilden maken. Daar moesten we natuurlijk niet lang over nadenken. Een half jaar later kregen we bericht dat we effectief een drum-’n-bassprogramma mochten presenteren op vrijdag!”

Geweldig nieuws, dus! Hoe lang zijn jullie eigenlijk al bezig met radio en drum-’n-bass?
Esther: “Al tijdens mijn studies journalistiek had ik samen met Steve Bosmans een drum-’n-bassprogramma, Baasmuziek. Dat was nog erg kleinschalig, met zo’n dertig luisteraars per show. We nodigden geregeld drum-’n-bass- en dubstepartiesten uit voor interviews. Een tijdje later ging ik in Brussel aan het RITCS studeren en startte ik daar mijn eigen show Drop Tha Bass. Opeens kreeg ik een mailtje van Emiel, een medestudent die grote interesse toonde in het programma. Ik was zo blij dat iemand anders ook zo into die muziek was dat ik hem meteen vroeg om samen met mij te presenteren.”

Emiel: “En zo geschiedde! Even later veranderden we de naam van het programma naar Tik Tak en beslisten we om dj’s en producers uit te nodigen voor guestmixes. Ik was al langer bezig met radio, maar dit was de eerste keer dat ik het combineerde met drum-’n-bass. Mijn liefde voor het genre bestaat wel al langer. Op mijn middelbare school waren er enkele dj’s in de hogere jaren (Kazzual, Artoo en Shade). Zij draaiden af en toe drum-’n-bass tijdens de middagpauze. Zo kreeg ik de microbe te pakken. Thanks guys!

Hoe lang ben jij al bezeten door het genre, Esther?
Esther: “Grappig genoeg herinner ik me nog perfect het moment waarop ik voor het eerst een drum-’n-bassnummer hoorde. Het was zomer en ik zat samen met enkele vrienden op de trampoline. Plots liet een vriend van me een nummer van Netsky horen. ‘Wow, wat is dit?’ dacht ik meteen. Daarna ging ik dieper in het genre graven, ontdekte ik Chase & Status en ging de bal aan het rollen. Dat moet rond 2010 geweest zijn, wanneer drum-’n-bass echt boomde in ons land.”

© emiel de mey

© emiel de mey

Hoe verschilt Rumble van jullie vorige radioshow op XL AIR?
Esther: “Op technisch vlak zit het verschil hem in het mixen van de platen. Terwijl we op XL AIR de plaatjes van begin tot einde lieten spelen, mixt Emiel de nummers nu live aan elkaar.”

Emiel: “Op Studio Brussel gaan we ook breder in onze muziekkeuze. We willen vooral de focus leggen op de bestaande Belgische scene én nieuwe luisteraars laten kennismaken met de muziek. Dat betekent dat we naast drum-’n-bass ook dubstep draaien. Maar als je puur binnen het spectrum van drum-’n-bass kijkt, draaien we ongeveer alle subgenres.”

Esther: “Nu spelen we bijvoorbeeld geregeld jump up. Dat zouden we vroeger niet gedaan hebben. Daarnaast krijgen liquid en de minimal, meer techy drum-’n-bass ook een prominente rol in onze show. Oorspronkelijk was ik meer de liquidvrouw en Emiel de neurofunkman.”

Emiel: “Tegenwoordig zijn we eigenlijk beide techstepbitches. (lacht) We houden erg van de minimalistische stijl die artiesten als Alix Perez en Monty brengen.”

Jump up en minimal zijn op dit moment inderdaad razend populair. Wat vinden jullie van deze evoluties binnen het genre?
Emiel: “Jump up spreekt een enorm publiek aan. Kijk maar naar Rampage en de talloze andere jump upfeestjes. Ik merk wel dat het subgenre de laatste jaren een iets vuilere sound heeft gekregen. Zo had je de recente hype rond foghorntunes, waarbij het principe geldt: ‘hoe dirtier, hoe beter’. In minimalistische drum-’n-bassnummers merk ik dan nét een omgekeerde beweging. Deze artiesten gaan uit van het less is more-principe en gebruiken minder elementen in hun tunes. Op die manier komt het soms net harder binnen.”

Welke rol willen jullie met Rumble spelen in de scene?
Esther: “Ik denk dat we vooral willen mee-evolueren met wat er binnen het genre gebeurt. Zelf merken we dat we onze smaak daar ook wel naar verleggen en meegroeien. Zo volgen we Belgische artiesten als James Marvel, Phase, Bredren en M-Zine al jaren en merken we dat zij over de jaren heen ook een ‘volwassenere’ sound hebben ontwikkeld. Daar schenken we in ons programma natuurlijk aandacht aan.”

Emiel: “Ik denk dat we vooral onze mooie Belgische scene willen pushen. We hebben echt veel goeie dj’s, producers en evenementen in ons land. Dat mag in de kijker gezet worden. Vandaar dat we ook elke week guestmixes doen met Belgische artiesten en promotors.”

Esther: “Ik had er een beetje schrik voor dat we op een gegeven moment op een muur zouden botsen, maar de scene is zo groot dat we nog lang niet aan dat punt zitten. Ik denk dat we gemakkelijk nog jaren kunnen doorgaan met dit programma!”

© esther coolen

© esther coolen

Hadden jullie het gevoel dat er opnieuw nood was aan meer drum-’n-bass op de nationale radio?
Emiel: “Voor we de show startten, had ik niet meteen dat gevoel. Begrijp me niet verkeerd, meer drum-’n-bass op de radio is altijd positief, maar ik had het gevoel dat de scene ook wel zonder ons kon. Na de bekendmaking en de eerste shows besefte ik dat er wel degelijk nood aan was.”

Esther: “Ik denk dat ik voor ons beiden spreek als ik zeg dat we overweldigd waren door de positieve reacties en bedankingen die er kwamen van zowel binnen als buiten de scene.”

Wat brengt de toekomst?
Esther: “Ik hoop vooral dat we Rumble nog lang kunnen doen. Het is echt ‘iets van ons’ en we krijgen absolute vrijheid om te doen wat we willen. Ik kijk er elke week opnieuw naar uit om vrijdag te presenteren.”

Emiel: “Stiekem dromen we beiden al lang van een eigen evenement, maar dat is zeker nog niet voor nu. Op dit moment wil ik ook nog niet te ver vooruit kijken. Ik geniet vooral van het samenstellen en live mixen van de show. Maar tegen een tweede seizoen van Rumble zou ik geen nee zeggen (lacht).”

Bedankt voor het fijne gesprek!


Rumble hoor je normaal elke vrijdag van 23 uur tot middernacht op Studio Brussel. Door de lockdown zal er deze week helaas geen show zijn. Gelukkig kan je via SoundCloud alle uitzendigen herbeluisteren.

Accepteer cookies om deze embed te bekijken.

Sabam september

Reclame