VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Wat we leerden uit de derde Sound Track sessie
© lucinde wahlen

Wat we leerden uit de derde Sound Track sessie

Op zondag 27 november organiseerde VI.BE de derde en laatste Sound Track sessie in Trix in Antwerpen. De mannen van blackwave. deelden hun gouden tips voor een goede releaseplanning. Dit is wat wij onthouden!

01.12.22

Nieuws

Het traject van de 18 Sound Track laureaten loopt stilaan op zijn einde. Daarom gingen we in deze laatste sessie nog eens na waar de artiesten staan en blikten we vooruit naar 2023. Na deze check-in, toonde Dieter Sermeus, algemeen coördinator bij Trix, ons alle hoekjes en kanten van het muziekcentrum. Van de repetitieruimte langs het zeefdrukatelier naar de grote zaal, geen plekje werd vergeten.

Na de (lekkere!) lunch was het tijd voor blackwave. om te vertellen over de releaseplanning van hun album ‘no sleep in LA’, over hun creatieve promotiecampagnes voor deze plaat en hoe je als artiest een duurzame carrière kan opbouwen. En dit is wat zij ons leerden.

1. Vind je team

Het is belangrijk om een team samen te stellen waar je op lange termijn mee kan blijven samenwerken. Ga op zoek naar creatievelingen, muzikanten en technici die in jou geloven en betrek ze in jouw plannen. De relatie die je met hen opbouwt zal je carrière vooruithelpen, en ook zij kunnen mee groeien naar een hoger niveau.

2. Eigen beheer of tekenen bij een label?

Samenwerken met een label kan veel deuren openen in je carrière. De contacten in de muzieksector en de budgetten die ze voor jou voorzien zijn maar een enkele van de voordelen die aan een platencontract verbonden zijn. Toch kan je ook alles zelf doen. En daar is het nieuwe album van blackwave. het bewijs van. Muziek uitbrengen in eigen beheer betekent enerzijds dat je meer zal moeten investeren in je project, maar anderzijds ook dat je meer zal overhouden. Deze overweging maak je best op basis van je eigen behoeftes. Wat kan een label jou bijbrengen dat je niet alleen kan of wil doen? Dit artikel helpt jou alvast op weg om die keuze op een weloverwogen manier te maken.

3. Stel een releaseplan op

Wanneer de muziek klaar is, kan je een releaseplan opstellen. Tip: begin met de releasedatum en denk van daaruit terug aan alles wat nog geregeld moet worden tot de release. Op die manier zal je meteen een beeld krijgen over de haalbaarheid van de releasedatum. Wees trouwens niet bang om bij te sturen waar nodig! Releases worden voortdurend uitgesteld, laat dat jou zeker niet ontmoedigen.

4. Laat ruimte voor feedback van frisse oren

Beschouw je plaat als ‘af’ wanneer hij eigenlijk maar voor 90% klaar is. Met de resterende 10% laat je ruimte voor feedback van omkadering die ermee aan de slag zal gaan. Zie het als een puzzel waarvan alle nodige puzzelstukjes al klaarliggen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je op zoek bent naar een label of een boeker. Discussies over wat zij ervan vinden kunnen jou helpen om een bredere kijk te krijgen op het album. Achteraf kan je dan nog vrij eenvoudig aanpassingen maken, want je hebt alle puzzelstukjes al. Frisse oren zijn dus zeer belangrijk!

5. Kondig geen releasedatum aan voordat het album af is

Iedereen weet dat je het vel van de beer beter niet verkoopt voor hij geschoten is. Hetzelfde geldt voor de releasedatum van je plaat: kondig geen datum aan voordat de plaat af is! Hier komen we opnieuw bij de 90% van puntje 4. Op deze manier vermijd je onnodige druk op jezelf en zal je waarschijnlijk ook meer tevreden zijn met het eindresultaat. Goede dingen nemen tijd! Zet je muziek altijd op de eerste plaats.

6. Wees jezelf altijd een stap voor

Artiesten voelen soms een leegte en druk na het uitbrengen van een single of album. Dit komt dan voornamelijk omdat ze nog geen nummer klaar hebben liggen voor na die release. Voorkom deze leegte door naast muziek voor je plaat, ook nog muziek te maken voor wat erna komt. Dit maakt releases plannen ook een stuk eenvoudiger: als alle puzzelstukjes er liggen, weet je dat je ze bij elkaar kunt brengen! 

Bonustip: Milanote

Voor wie de vorige tips nog niet concreet genoeg waren, hebben we er nog eentje: Milanote! Op deze site kan je presskits, lyrics, bio’s, moodboards en nog veel meer bundelen op een plek. De ideale tool om al jouw ideeën overzichtelijk te maken. Ook voor je releases kan je deze site gebruiken, bijvoorbeeld om de promotiecampagne van een single of album te visualiseren.

Meer info over Sound Track, podium- en kansenparcours van VI.BE, Clubcircuit, AB en JHOB kan je hier vinden. 

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame