VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Wallifornia 2023: trends in muziek en tech

Van 4 tot 6 juli vond in Luik de 9e editie van de Wallifornia Music & Innovation Summit plaats. Gedurende 2 dagen debatteerden topspelers uit de wereld van muziek en technologie over de toekomst van de muziekindustrie. Benieuwd naar de voornaamste trends en ontwikkelingen? VI.BE was ter plaatse als partner van het event en legde haar oor te luister. 

10.07.23

Nieuws

Algemene trends volgens onderzoeksbureau Luminate

Trend 1: de  groei van streaming
In vergelijking met het eerste kwartaal van 2022 was er dit jaar een wereldwijde toename van 30% op het vlak van song streams (audio + video) of 23% op het vlak van enkel audio. Deze groei manifesteert zich het sterkste in India, USA, Mexico, Brazilië en Indonesië. In meer gevestigde markten als bv. Noorwegen, UK, Duitsland en Denemarken verloopt de groei ondertussen een pak trager. 

Trend 2: toenemende interesse in niet-Engelstalige popmuziek
Generatie Z wordt mondialer in haar muzieksmaak. Niet enkel Engelstalige popmuziek domineert de charts, want er is een stijgende interesse in muziek gezongen in andere talen. Voornamelijk muziek in het Koreaans, Hindi, Spaans, Italiaans, Japanees, Portugees, Frans en Duits doet het goed. 

Trend 3: een overvloed aan content
Ondertussen worden elke dag meer dan 112.000 nieuwe tracks opgeladen bij streamingdiensten. Opmerkelijk: het grootste deel is niet afkomstig van majors. Nog opmerkelijker: 42% van van die tracks wordt minder dan 10 keer gestreamd en 24% wordt zelfs geen enkele keer beluisterd. Nieuwe muziek  (laten) ontdekken is dus meer dan ooit een uitdaging.

Trend 4: het  onbenut potentieel van superfans
De band met (super)fans, het opbouwen van een eigen identiteit en een eigen community is belangrijker dan ooit. In vergelijking met film, tv en gaming heeft muziek meer die-hard fans (40%). Toch is het ook de sector waar die superfans het minste geld aan uitgeven. Er is dus nog veel onbenut potentieel. Zo zou 31% van Gen Z willen dat artiesten meer merchandise opties aanboden en zijn ze geneigd om meer vinyl te kopen, ook al heeft niet iedereen van hen een platenspeler. 

Trend 5: de beleving van muziek en technologie van de volgende generatie
Hoe zat het ook alweer met de Metaverse? 44% tot 51% van de consumenten begrijpt de hype niet of vindt het begrip te verwarrend. 37% is er dan weer van overtuigd dat het onze levens drastisch zal veranderen.

Volgens een bevraging zijn het volgende dingen die de metaverse meer succesvol zouden maken: interessante content, duidelijke wetgeving, betaalbare hardware en VR sets, de mogelijkheid om anoniem deel te nemen, vrienden en familie die er gebruik van maken en het gebruik van de metaverse op de werkvloer.

Waarom zou de muziekindustrie hier wakker van moeten liggen? Volgens een onderzoek van Luminate zou 80% van de gebruikers van de Metaverse interesse hebben in virtuele concerten terwijl 39% vindt dat NFT’s een interessante optie zijn om artiesten te steunen in de vorm van merchandise.

Een andere belangrijke ontwikkeling op het vlak van muziek en technologie is de sterke opkomst van het korte video formaat. Artiesten maken steeds meer gebruik van korte filmpjes op platformen als TikTok, YouTube, … om hun muziek te promoten. 


AI 

Uitaard was AI de topic bij uitstek die op deze conferentie over de tongen ging. AI bestaat al langer maar het grote verschil is dat het nu ook heel pertinent in ons dagelijks leven aanwezig is. Uit onderzoek blijkt ook dat we steeds sneller nieuwe media adapteren. Ter vergelijking. Instagram deed er 30 maanden over om 100 miljoen maandelijkse gebruikers te bereiken, Tik Tok 9 maanden en Chat GPT amper 2 maanden. Ondertussen is er een wapenwedloop ontstaan tussen grote bedrijven die deze technologie aan het publiek willen verkopen met als voornaamste The New Bing (GPT 3.5), Google’s Bard (LaMDA), Meta (LLaMA), Snapchat’s MyAI (GPT3.5).

Iedereen was het er al over eens dat deze ontwikkeling het hele buisiness model van de muziekindustrie gaat veranderen. Maar er zijn nog heel wat vragen. Hoe kunnen we voldoen aan de vraag van de consument naar creatie en tegelijkertijd de integriteit van de rechthebbenden behouden? Betekent democratisering een devaluatie van creativiteit voor componisten en producenten of gaat het net de creativiteit bevorderen? Hoe biedt de verschuiving van statische naar dynamische platforms in virtuele werelden kansen voor AI-muziek? Hoe zorgen we ervoor dat rechthebbenden op de juiste manier worden vergoed? Hoe zullen de overheid en de maatschappij AI omarmen of controleren? Hoe kunnen we AI zien als een deel van de oplossing, niet alleen als het probleem? 

Voor een overzicht van alle pro en contra’s verwijzen we graag naar onze longread, maar de consensus op Wallifornia was alvast dat de belangrijkste uitdaging het afstemmen van het auteursrecht op AI is. En dat we tegelijkertijd niet blind mogen zijn voor de kansen die AI biedt.

“Je zal je job niet verliezen aan AI, maar aan een persoon die AI gebruikt.”

Cliff Fluet: Managing Director @Eleven, UK

You can’t call me AI

De makerseconomie en het belang van fans

Volgens Kriss Thakrar van Midia bevindt de toekomstige groei van de muziekindustrie zich op het snijvlak van muziek en social media. Muziekfans brengen immers veel tijd door op YouTube, Facebook, Instagram, Tik Tok, …  en daar liggen kansen die andere inkomsten kunnen genereren dan streams. Zo sloot Tomorrowland recentelijk nog een deal met TikTok. 

Centraal daarbij staan de begrippen: scenes, fandom en creatie. Binnen de traditionele songeconomie brengt de artiest muziek uit via labels, streamingdiensten, … om geld te verdienen en ligt de focus op het genereren van streams maar is de mogelijkheid beperkt om een betekenisvolle relatie fan-artiest tot stand te brengen. Volgens Thakrar evolueren we naar een een nieuw makersmodel waarbij de artiest muzikale content maakt om betrokkenheid te stimuleren via platformen als Discord, Bandlab, Soundcloud, Twitch, TikTok, …

De artiest wordt een icoon voor een bepaalde gemeenschap en brengt een emotionele band tot stand met fans.  Op die manier onstaat een diverse mix van inkomsten die niet louter afhankelijk is van streaming, maar gebaseerd is op verschillende inkomsten met een gelijkwaardig belang: gaande van virtuele concerten, extra’s voor superfans, merch en verch (virtual merchandise), streams, direct to fan acties tot live concerten. Nieuwe tools voor muziekcreatie en -recreatie kunnen daarbij zorgen voor nieuwe inkomstenstromen. Denk bv. aan Elf.Tech, de AI stemsoftware van Grimes, waarbij fans of makers haar stem kunnen gebruiken mits betaling om nieuwe muziek te maken. 

Promo adverteren

Reclame