VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Lovende recensies, drukbezochte netwerkmomenten en meer: dit was Belgium Booms op ESNS 2024

De achtendertigste editie van ESNS was weer meer dan geslaagd voor ons land. De Belgische bands gingen over de tongen van internationale delegates en scoorden in de pers, de Belgium Booms drink, het Belgium Booms dinner en de panels over hiphop en Music Tech Europe werden druk bezocht.

22.01.24

Nieuws

ESNS kijkt terug op een succesvol evenement, waar 280 nieuwe Europese acts zich hebben gepresenteerd aan zo'n 40.000 enthousiaste muziekfans en muziekprofessionals van over de hele wereld. De internationale muziekindustrie was goed vertegenwoordigd in Groningen. Naast ruim 4.000 muziekprofessionals uit Europa is ESNS bezocht door delegaties uit onder andere Canada, India en Mexico.

Opvallend was dat artiesten zoals o.a. Bulgarian Cartrader (Bulgarije), Fat Dog (Engeland), freekind. (Slovenië), MARO (Portugal), Tramhaus (Nederland), yunè pinku (Ierland), Klawo (Polen), LEILA (Zwitserland), Loverman (België), Prisma (Denemarken) en Zaho de Sagazan (Frankrijk) heel goed scoorden. We zien hier een verschuiving naar opkomende en minder traditionele muzieklanden die de Europese popcultuur uitdragen, terwijl de traditionele landen ook sterk vertegenwoordigd zijn.

Met 18 bands en een kleine 200 delegates uit België was ook ons land weer sterk vertegenwoordigd. Het volledige activiteiten rapport van PR-kantoor Factory 92 volgt nog voor de geïnteresseerden, maar volgens VPRO’s 3voor12 behoorden Meltheads, Promis3 en Pommelien Thijs tot de hoogtepunten van het festival. Maar ook Ada Oda, Amber Broos, Ão, Bluai, Dystinct, Don Kapot, Hippotraktor, Kleine Crack & Slagter, Kuna Maze, Las Lloronas (last minute ingevallen), ML, Mickael Karkousse, Porcelain id en Reinel Bakolé scoorden goede punten.

Wie de impact van opkomend Europees talent wil volgen kan ook terecht bij ESNS Radar, het platform voor de Europese charts, ontwikkeld in samenwerking met Creative Europe. Houders van een ESNS Conference-ticket kunnen nog dieper in de data graven met ESNS Analytics.

ESNS Conferentie

Meer dan 500 sprekers hebben op de muziekconferentie diverse en urgente onderwerpen behandeld, zoals het in de media breed uitgemeten rapport van ‘Taskforce GO!’ over grensoverschrijdend gedrag in de muziekindustrie. In verschillende sessies kwam de impact van klimaatverandering op de muziekindustrie aan bod. ESNS en Soundcharts hebben met trots EMERGE aangekondigd, een baanbrekend AI project voor de Europese muziekindustrie, dat Europese muziek verbindt met sync-professionals. Ook presenteerde ESNS het rapport ‘The State of European Music’ over 2023.

De door VI.BE ondersteunde panels over hiphop in Vlaanderen en Nederland (met daaraan gekoppeld een netwerkbrunch) en MusicTechEurope werden druk bijgewoond. Er waren ook conferenties van 2 netwerken waar VI.BE deel van uit maakt: EMEE (het Europese orgaan van exportkantoren) en ESNS Exchange (het Europese talentuitwisselingsplatform). En we mochten dit jaar ook opnieuw 2 jonge professionals gratis naar het Eductation Programme sturen.

ESNS 2025 vindt plaats van 15 t/m 18 januari 2025. Focusland wordt dan Italië.

Onder de noemer ‘Belgium Booms’ ondersteunen VI.BE en de Waalse collega’s van Wallonie-Bruxelles Musiques artiesten promotioneel – VI.BE steunt de Vlaamse selectie, WBM de Waalse – en dat met de steun van Sabam For Culture en PlayRight. Voor meer info of feedback: roel@vi.be.

ESNS 2024: kom naar onze panels over hiphop en MusicTech in Europa

‘Grenzeloos succes: over hiphop in Vlaanderen en Nederland’

Op ESNS ‘24 organiseerden we ook samen met het radio/mediaplatform FunX een panelgesprek plaats rond het grenzeloos succes van Nederlandstalige hiphop. Tijdens dit panel probeerde moderator Dieuwertje Heuvelings een stand van zaken op te maken van beide markten, er achter te komen hoe en waarom onze artiesten de brug naar Nederland maken en vooruit te blikken. We sommen hier de 4 take-aways die relevant zijn voor de Vlaamse scene.

4 take-aways uit het panel 'Grenzeloos succes: over hiphop in Vlaanderen en Nederland’

Wat we leerden

We bezochten zelf natuurlijk ook tal van panels en workshops. De belangrijkste zaken die we oppikten, brachten we samen in dit artikel.