VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

ESNS Radarrapport 2023: 5 opmerkelijke vaststellingen i.v.m. doorbreken in het buitenland
(c) The Haunted Youth

ESNS Radarrapport 2023: 5 opmerkelijke vaststellingen i.v.m. doorbreken in het buitenland

De ESNS Radar Chart is een tool die het succes buiten het land van herkomst monitort op basis van o.a. radio airplay en streaming cijfers. Het showcase festival Eurosonic Noorderslag publiceert nu een tweede rapport op basis van 5 opmerkelijke vaststellingen.

18.02.24

Nieuws

Twee jaar na de lancering van ESNS Radar presenteert het festival de tweede editie van ‘The state of European music: Report 2023’. De artikelen gebruiken de unieke gegevens van het platform om de opkomst van opkomende Europese acts te volgen, succesvolle artiestenstrategieën te analyseren en in het algemeen na te denken over de impactvolle inzichten die de tools kunnen onthullen. Aangedreven door de open access ESNS Radar en data-driven ESNS Analytics tools, biedt deze publicatie een inzicht in de staat van de Europese muziek. Verder presenteert het voorbeelden van hoe je ermee aan de slag kan om data pareltjes te delven.

Deze trends komen naar voren uit het monitoren van de Europese radio- en streaminggegevens: 

1. De invloed van TikTok is enorm

De invloed van social media-app TikTok op de Europese muziekscene is gemakkelijk terug te vinden in de ESNS Radar Year-end charts. Bijvoorbeeld ‘Escapism’ (Human Sources) van de Britse R'n'B-zanger Raye komt twee keer voor in de Top 100: de versie in normaal tempo op #5 en ook de ‘spedup’-versie op #56. (Sped-up versies zijn een enorm populaire TikTok-trend. Bij dergelijkse songs klinkt het alsof je een vinyl album op de verkeerde snelheid van 45 toeren afspeelt).

Maar er is nog een teken dat erop wijst dat TikTok de Europese muziekwereld op zijn grondvesten doet schudden: er zijn maar liefst dertien niet-kerstnummers in de top 100 die meer dan drie jaar geleden zijn uitgebracht. Aangevoerd door ‘Another Love’ (Sony) op #3 van de Britse singer-songwriter Tom Odell, een nummer uit 2013 dat trending was op TikTok nadat het herhaaldelijk was gebruikt gebruikt bij beelden van de invasie van Oekraïne door Rusland. Vibe lijkt op TikTok belangrijker dan de releasedatum van een nummer. 


2. Brexit beperkt de verspreiding van nieuwe Britse muziek

Popmuziek is een belangrijk exportproduct voor Groot-Brittannië. Als we kijken naar de belangrijkste ESNS Radar Year-end chart voor 2023, is meer dan tweederde van de nummers Brits. Dat is ongeveer hetzelfde aantal als de eindejaarskaart van vorig jaar - zelfs een beetje hoger dankzij veel Britse Christmas evergreens, die vorig jaar niet in de eindejaarsgrafiek werden opgenomen omdat de laatste twee maanden van de gegevens niet werden opgenomen in 2022. Maar de Brexit-moeilijkheden openbaren zich in de Emerging eindejaarskaart, die alleen liedjes volgt van artiesten die hun debuutsingle minder dan drie jaar geleden uitbrachten. Er zijn ‘slechts’ 39 nummers van Britse origine, een groot verschil met het overwicht in de hoofdcharts. Mogelijke redenen voor die kloof kunnen bijvoorbeeld de problemen bij de douane zij waarmee Britse bands op tournee te maken krijgen.
 

3. De Duitse hiphop scène bloeit

De ruimte die de Britse acts hebben opgegeven in de Emerging eindejaarsgrafiek, wordt met gemak opgeëist door Duitse hiphopacts. Er staan maar liefst 31 Duitse acts in die chart, voornamelijk hiphop en R‘n’B. Duitse nummers gaan gemakkelijk over naar andere Duitstalige landen zoals Oostenrijk en Zwitserland. De Duitse R‘n’B-zangeres Ayliva komt maar liefst zes keer voor in de Emerging chart, haar populairste nummer is ‘Sie Weiß’ (Warner) op #10.

4. Radio en streaming vertellen twee verschillende verhalen

Als je kijkt naar de afzonderlijke eindejaarskaarten van ESNS Radar voor streaming en airplay, onthullen ze twee verschillende verhalen. Slechts vier nummers staan in beide Top 10’s. En sommige nummers in de streaming Top 10 komen niet eens voor in de Top 100 airplay, en vice versa. Het hierboven genoemde ‘Another Love’ van Tom Odell is bijvoorbeeld #2 in streaming, maar nergens te vinden in airplay, omdat het op de radio wordt gezien als gewoon een oude track. Aan de andere kant is radiofavoriet ‘Forget Me’ (Universal) van de Britse singer-songwriter Lewis Capaldi #8 op de radio als een feelgoodtrack, maar niet zo populair op streaming.

5.  Het ESNS Festival is een springplank naar Europa voor pop acts

Tijdens het ESNS Festival gaat er veel aandacht uit naar de acts die optreden. Voor ESNS 2023 was Belgische indierockband The Haunted Youth de meest geboekte act. Volgens de gegevens van het ESNS-uitwisselingsprogramma werden ze in 2023 geboekt op 13 Europese festivals. 

Als we kijken naar de ESNS Radar eindejaarsgrafiek, dan zie je dat vooral popacts het goed doen, gemeten naar streaming en airplay. De Britse popzangeres Mimi Webb verschijnt drie keer en Ierse singer-songwriter Cian Ducrot twee keer in de de Top 10. ESNS lijkt dus een geweldige introductie tot Europees succes voor popacts.

Het volledige rapport kan je hier downloaden. 

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame